Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Oline Stig: Sanning och fiktion i nya podcasten ”Kärlek och ångestsyndrom”

Var går gränsen mellan det privata och det personliga? När är en berättelse självupptaget terapeutisk och när blir den allmängiltigt intressant? Frågorna är lika eviga som den om skiljelinjen mellan sanning och fiktion men ställs åter på sin spets i den nybildade Teaterrepublikens nya podd ”Kärlek och ångestsyndrom”.

Första avsnittet är en kvart långt och kommer följas av en serie under våren, med tillhörande liveinspelningar på scen. Huvudperson är poddens upphovsman, dramatikern Jens Peter Karlsson, som spelar sig själv. Under drygt tretton år bedrog han sin flickvän, Love. Inte en gång utan systematiskt och med otaliga kvinnor. Som ett slags dubbelliv och hon hade ingen aning. Nu vill han, som han uttrycker det, gå till botten med sin egen ”rövhålighet” och se sanningen i vitögat. Hur är det möjligt att vara ihop med någon i drygt ett decennium och hela tiden dölja vem man är?
I podden medverkar också skådespelarna Anna Rydén och Märta Lundin. Första avsnittet är en introduktion där upplägget förklaras och grundhistorien målas upp. Lite väl övertydligt och pedagogiskt upprepas det för lyssnarna att Jens Peter spelar sig själv – och att allt han säger är sant, medan Anna, som också är Jens Peters kollega och vän, gör rollen som flickvännen. Berättelsen spolas upp baklänges och börjar med att flickvännen uppdagar lögnerna och gör slut.
Den första kvarten av ”Kärlek och ångestsyndrom” ger lust att lyssna vidare. Temat är högintressant, inte minst i ljuset av metoo. Poddformatets pratiga och förtroliga form i samklang med de mer teatrala avsnitten skapar nerv. Och, ja, det biografiska materialet verkar, hur mycket jag än värjer mig, kittlande. Som alltid finns det en sprängkraft och en lockelse i det som verkligen har hänt.
Men det räcker inte. För i grund och botten struntar jag i Jens Peter Karlssons privatliv. Den springande punkten – det som kommer att avgöra poddens angelägenhetsgrad – är den konstnärliga gestaltningen: det som får den privata historien att lyfta från skvaller och terapeutisk bikt till något större – som i bästa fall blottlägger något vi inte redan visste. Till slut blir det en fråga om hur djupt Teaterrepubliken vågar gräva och hur väl de förvaltar sitt skamliga slagg.

Kärlek och ångestsyndrom

Podcast av och med dramatikern Jens Peter Karlsson.

Gå till toppen