Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

”Bloggande kopplas ofta till konsumtionshets och det ville jag inte vara en del av”

I många år tyckte Tess Waltenburg att det var svårt att kanalisera sin kreativitet. Men när hon började blogga om hållbarhet föll bitarna på plats. Nyligen nominerades hennes nätverk till Stora influencerpriset i kategorin "Årets innovatör".

Bild: Cecilia Lindberg
Tess Waltenburg föddes i Lund, men har också bott i bland annat Trelleborg och i Malmö. För ett tag sedan flyttade hon tillbaka till Lund med sin man och deras två barn.
– Ibland behöver man bo på andra ställen för att kunna komma tillbaka till sin hemstad, säger hon när hon slagit sig ner i en bekväm fåtölj med en ångande kopp kaffe med havremjölk på ett kafé i centrala Lund.
Hon berättar att hon alltid varit kreativ, men att det dröjde innan hon hittade en kanal som passade henne.
– Jag gjorde lite av allt. Det var ganska spretigt.
På gymnasiet valde hon Spyken med inriktningen teater, mest för att det var kul och utan tanke på vad det skulle leda till.
Men på gymnasiet startade hon också en blogg.
– Det var trendigt då att blogga. Man skulle berätta om sig själv och om sitt liv. Jag tyckte att det var väldigt roligt att skriva, men kände någonstans att det inte riktigt passade mig att blogga på det sättet: det blir gärna fejk och ytligt.
Efter gymnasiet jobbade hon i butik i Malmö ett tag innan hon började plugga etnologi. Vid sidan om studierna började en ny form av bloggande att växa fram.
– Jag började blogga om hållbarhet istället och då var det en helt annan sak, det var något som betydde mycket för mig. Bloggande kopplas ofta till utseendehets och konsumtionshets och det ville jag inte vara en del av. Jag var nyfiken på hur jag kunde blogga och vara influencer, men på ett ansvarsfullt sätt.
Förutom att ge allmänna tips om hur man kan leva hållbarare, så vill hon även tipsa om produkter eller tjänster som hon själv känner att hon kan ställa sig bakom. Bland hennes inlägg finns alltifrån tips om hur man dukar fint med secondhandporslin och tänker hållbart kring julfirandet, till nedslag hos butiker och restauranger med hållbar profil.
– Jag vill nyansera bilden av influencers. Många jobbar otroligt hårt och lägger extremt mycket tid på texter och bilder. Det är klart att man måste ta betalt för sitt arbete. Jag hoppas kunna visa att man samtidigt kan ta ansvar.
Med Sustainable influencers, nätverket som Tess har tagit initiativ till, vill hon utveckla ett forum där influencers kan prata om hållbarhet, samarbeten och där man kan stötta och peppa varandra.
Själv försöker hon leva allt mer hållbart. Men hon påpekar att hon själv inte är perfekt och inte kräver att någon annan ska vara det heller.
– Det är en process. Du måste tänka efter vad som är hållbart för just dig. Jag har upptäckt att jag knappt behöver köpa nya kläder. Jag kan hitta det mesta på second hand. Det känns inte ens som en uppoffring. Och jag behöver inte resa jorden runt för att få upplevelser.
Parallellt med Sustainable influencers är hon i färd med att ta en mastersexamen i etnologi. Här länkas miljötänket, bloggandet och etnologin samman:
– Min tanke är att inrikta mig på konsumtionsmönster. Jag vill undersöka hur normer skapas och vem som styr narrativet på sociala medier, säger Tess Waltenburg.
Fakta

Tess Waltenburg

Ålder: 25.

Familj: Man, två barn på 1 och 3 år.

Bor: På Galjevången.

Aktuell: Nominerad till Stora influencerpriset som "Årets innovatör". Är en av 33 hållbarhetstalanger på Aktuell hållbarhets lista över unga personer som sätter agendan för hållbar utveckling.

Gå till toppen