Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Dykundersökning av miljöfarligt krigsvrak

Marinens dykare har under den senaste veckan undersökt fartyget Skytteren som sänktes utanför västkusten under andra världskriget. Vraket klassas som en akut miljöfara – och kan kosta flera miljoner kronor att sanera.

Havs- och vattenmyndigheten har med hjälp av marinens dykare undersökt vraket efter Skytteren, som förliste utanför Måseskär under andra världskriget.Bild: Rebecka Signäs / Försvarsmakten
Norska Skytteren förliste den 1 april 1942 utanför Måseskär väster om Orust. Tillsammans med ett tiotal andra fartyg hade hon lämnat Göteborg i ett försök att föra ut svenskt stål och kullager till den väntande brittiska flottan.
Fartyget besköts och skadades av tyskarna. För att inte tyskarna skulle kunna lägga vantarna på lasten beordrade kaptenen sin besättning att sänka henne.
Uppskattningsvis 400–500 kubikmeter olja blev kvar i vraket vilket i dag gör det till en akut miljöfara, enligt Havs- och vattenmyndigheten (Hav) och Sjöfartsverket.
Att olja sipprar ut är känt sedan tidigare. Men nu har Hav i samarbete med Försvarsmakten undersökt skadornas omfång.
Eftersom det 172 meter långa vraket ligger otillgängligt, på cirka 74 meters djup i stark bottenström, anlitades marinens dykare till uppdraget.
Insatsen har pågått mellan den 14 och 21 november med hjälp av ubåtsräddningsfartyget HMS Belos.
– Man har filmat och dokumenterat vraket. Dykarna har gjort mätningar av tjockleken på skrovet för att se hur tunn plåten är efter alla dessa år på havsbotten, säger Fredrik Lindgren, utredare vid enheten för havsmiljöförvaltning på Hav.
Skrovet är fortfarande intakt, men illa åtgånget.
– Det är bara mellan tre till sju millimeter plåt kvar och man har även, än en gång, sett att hon läcker olja.
Havs- och vattenmyndigheten kommer nu att ta fram en kostnadsbild för att sanera Skytterens olja – för att därefter be regeringen om pengar för detta. Myndighetens årliga budget på 25 miljoner kronor räcker inte.
– Vi kan inte spara pengar över åren för att samla ihop till arbetet. Och arbetet med Skytteren kommer sannolikt att kosta mer än 25 miljoner, säger Fredrik Lindgren.
Förutom dykare stationerade på HMS Belos deltog röjdykardivisionen i Skredsvik i undersökningen.
Fakta

Fartyget Skytteren

Skytteren byggdes 1899–1900 av rederiet White Star Line i Belfast och hette då Suevic. Samma rederi byggde senare Titanic och Britannic.

Likt andra norska handelsfartyg hamnade hon under andra världskriget i kvarstad i Göteborg. Hon övertogs av rederiet Nortraship som den 1 april 1942 skickade ut en fartygskonvoj med krigsmateriell till de allierade.

Endast två av fartygen klarade sig hela vägen till den brittiska flottan. Sex sänktes av patrullerande tyska krigsfartyg och tre lyckades ta sig tillbaka till Göteborg. Skytteren skadesköts och började driva. På order av kaptenen sänktes hon utanför Måseskär.

Omkring 17 000 vrak ligger längs Sveriges kuster. 300 klassas som miljöfarliga och ett 30-tal av dem bedöms utgöra en akut miljöfara, varav Skytteren är ett.

Källa: Havs- och vattenmyndigheten

Gå till toppen