Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Ikea kapar 7 500 tjänster globalt – hundratals jobb hotade i Skåne

Nära 500 tjänster i Skåne hotas när Ikeas varuhusgren idag varslar om uppsägningar i Malmö och Helsingborg. Ytterligare hundra tjänster försvinner i Älmhult som del i ett globalt sparpaket där 7 500 tjänster ska bort. Besparingarna drabbar främst tjänstemannasidan, medan Ikea planerar att nyanställa i takt med att nya varuhus och citybutiker öppnar.

Mörka moln över Ikea när möbeljätten varslar 650 tjänster i Sverige om uppsägning som del av ett globalt sparpaket där sammanlagt 7 500 tjänster kapas när möbeljätten ställer om verksamheten i spåren av ökad konkurrens från e-handeln.Bild: Johan Nilsson/TT
Den snabba omställningen i detaljhandeln från fysiska butiker till e-handel får nu Ingka, som driver majoriteten av alla världens Ikea-varuhus, att ta till med storsläggan.
Hela 7 500 jobb försvinner globalt på tjänstemannasidan, när koncernen ska spara och ställa om organisationen till en ny tid.
I Sverige varslas 650 tjänster om uppsägning: 220 i Malmö, 250 i Helsingborg, 100 i Älmhult och ytterligare ett 80-tal tjänster i övriga landet. I Malmö jobbar före varslet 1 400 personer, i Helsingborg 1 300 personer och i Älmhult 2 300 personer inom Ingkas verksamheter, inklusive personal i varuhusen på respektive ort.
– Ikea har växt bra de senaste åren, men vi måste ta höjd för de förändringar som sker i världen inom detaljhandeln som förändras snabbare än någonsin och där kunder över hela världen snabbt ändrar beteende, säger Jesper Brodin, global koncernchef för Ingka som driver 367 av världens 422 Ikea-varuhus.
Läs mer: Ikea fortsätter växa – men inte i dagens varuhus
Samtidigt fortsätter Ingka investera i nya lösningar för att kunna växa. Det handlar dels om digitala kanaler för att öka andelen e-handel, som idag bara står för några procent av den totala försäljningen, dels om nya modeller för fysiska butiker som kommer att placeras inne i stadskärnorna.
Dessutom kommer Ikea-varuhusen i högre grad att sälja servicetjänster, istället för att kunderna som tidigare fraktar hem och monterar ihop möblerna själva. Det är en modell som funkade med de gamla varuhusen, men som passar sämre ihop med e-handelskundernas krav, har Ikea konstaterat.
– Vi investerar i de möjligheter som finns i det digitala mötet 24 timmar om dygnet, i ett bättre serviceerbjudande och att finnas fysiskt inne i städerna. Vi uppskattar att 11 500 jobb kommer att skapas kopplat till nya varuhus, citybutiker och service som hemleveranser och köksinstallationer, säger Jesper Brodin till 8till5.
Att 7 500 av dagens medarbetare samtidigt måste lämna koncernen beror dels på att det handlar om olika typer av kompetens, dels att tjänstemannasidan vuxit för mycket när Ikea expanderat snabbt under senare år.
– De 7 500 tjänsterna påverkar dels globala funktioner, men också funktioner på landsnivå. Vi kan inte sticka under stol med att vi har växt här de senaste åren. Det är klassiskt att man adderar resurser och vi har kommit till en punkt där vi gör en hel del dubbelarbete. Nu vill vi komma närmare kunden istället för att jobba med överlämningar internt. Men vi behöver också se lite annorlunda ut för att kunna leda detaljhandeln i flera olika kanaler, säger Jesper Brodin.
Läs mer: Ikea lägger storvarsel i Skåne
Sparpaket är historiskt i Ikea-sammanhang.
– Det vi gör nu tror jag inte har hänt tidigare, åtminstone inte under min period på Ikea. Men nu är vi mitt inne i den andra detaljhandelsrevolutionen där kunderna ser bekvämlighetsfördelar med att kunna handla på nätet och göra det när de vill. Vi har framför allt expanderat fysiskt. Nu ska vi expandera på nya sätt.
Är du orolig för Ikeas existens?
– Egentligen inte, men samtidigt ska vi vara ödmjuka och säga att det inte finns någon bransch som inte påverkas kraftigt av digitaliseringen och de förändringar som pågår. Så vi ska ha en ödmjuk hållning till framtiden och se på vilka möjligheter som finns, säger Jesper Brodin.
Jesper Brodin, koncernchef för majoriteten av världens Ikea-varuhus.Bild: Johan Nilsson/TT
Läs alla artiklar om: Storvarsel på Ikea
Gå till toppen