Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Felregistrerat larm försenade nattpatrull – man som fallit var död när de kom fram

Hjälpen till en äldre man i Lund dröjde eftersom trygghetslarmet var registrerat i fel område. Först den tredje nattpatrullen som larmades körde till mannen. När den kom fram var mannen redan död.

Händelsen har nu anmälts till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.
Ärendet började med att mannen slog larm till vård och omsorgsjouren. Jourhandläggaren som tog emot larmet skickade det vidare till ”bil 1”, skriver Lunds kommun i sin anmälan.
Men brukaren som hade larmat tillhörde inte deras runda och därför skickades larmet vidare till vad som kallas ”bil 2” i anmälan.
Larmet handlade om att en person hade fallit. Den uppgiften fördes inte vidare till ”bil 2”.
Personalen i ”bil 2” hämtade nyckeln på jouren. Då framkom det att brukaren inte tillhörde deras runda heller och därför ringdes larmet vidare till ”bil 3”.
När personalen i ”bil 3” kom fram var mannen livlös. Hjärt- och lungräddning utfördes och ambulans larmades. En läkare som kom dit konstaterade att mannen var avliden.
I den anmälan som har gjorts till IVO framgår att det hade genomförts en omorganisation av nattpatrullernas arbete innan händelsen. I mars 2018 ändrades organisationen genom att stan delades upp i tre istället för två områden.
I samband med den omorganisationen ändrades vissa brukares geografiska tillhörighet. ”I aktuellt fall registrerades brukare på fel runda. Detta uppmärksammades inte då denna brukare inte larmat tidigare.” skriver kommunen i sin anmälan till IVO.
Flera åtgärder har vidtagits eller ska vidtas efter händelsen, enligt anmälan. Det handlar bland annat om kontroll av larmsystemet gentemot brukarna.
Sydsvenskan har sökt ansvariga på kommunen för kommentar och mer information, men inte fått svar.
Gå till toppen