Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Trafikkunskap borde vara ett obligatoriskt ämne i skolorna.”

Det är underligt att ansvariga politiker fokuserar trafiksäkerhetsarbetet på att bygga bort riskerna, skriver Inger Karlsson, chef för Sveriges bilkårers riksförbund.

Antalet omkomna och allvarligt skadade cyklister och fotgängare ökar, skriver artikelförfattaren.Bild: Claudio Bresciani / TT
Det går åt fel håll nu. Antalet omkomna i trafiken ökar. Under perioden november 2017 till och med oktober 2018 har 281 människor fått sätta livet till i trafiken. Det är 5 procent fler än de senaste fyra årens medelvärde. Under oktober i år skadades 173 personer allvarligt, kanske för livet.
Det kan vara lätt att tänka att siffrorna inte är så höga, men för dem som drabbats och deras anhöriga handlar det inte om statistik utan om människor av kött och blod.
Enligt flera undersökningar, bland annat en som Volvo låtit genomföra, beror 80–90 procent av olyckorna på de människor som befinner sig i trafiken och cirka 20–30 procent på trafikmiljön och fordonen, det vill säga omständigheter som trafikanterna inte råder över. Att det totala antalet procent blir över 100 beror på att det ibland rör sig om en kombination av faktorer.
Ansvariga politiker har de senaste decennierna fokuserat trafiksäkerhetsarbetet på att bygga bort de risker som finns i trafiken. Omfattande satsningar har skett på bland annat cirkulationsplatser, farthinder och 2:1-vägar: att bygga om landsvägar eller motortrafikleder så att de omväxlande har ett eller två körfält i vardera riktningen med ett mitträcke som avgränsar mot mötande trafik. Samtidigt har fordonstillverkare jobbat hårt för att ta fram säkrare bilar. Allt det är bra och har varit framgångsrikt. Dödstalen har sjunkit en lång rad år i följd. Men nu ökar antalet döda och svårt skadade.
Att trafikanterna bär ansvaret för cirka 80–90 procent av olyckorna och att nästan allt fokus från politikernas sida ändå ligger på att förbättra trafikmiljön är underligt.
Det är hög tid att politiker på alla nivåer prioriterar insatser som gör att människors kunskap om de regler som råder i trafiken höjs. Det behövs också ett arbete för att uppnå förändrade attityder. Alla som vistas i trafiken kan bidra till en bättre trafiksäkerhet.
Det handlar inte om antingen eller. Vad som behövs är både och. Såväl politiker som företag och många andra måste jobba för en säkrare trafikmiljö, säkrare fordon och för att öka kunskapen och att förändra attityder.
Hur och var ska trafikanterna få den kunskap som behövs? Är det trafikskolornas ansvar? Nej, i storstäderna tar färre körkort för bil och ofta senare i livet. I vissa kommuner i storstadsområdena har, enligt SCB, bara cirka 30–35 procent av 20-åringarna körkort.
Idag cyklar många och myndigheten Trafikanalys statistik visar att antalet omkomna och allvarligt skadade cyklister och fotgängare ökar.
Riksdagen har fastställt att det svenska trafiksäkerhetsarbetet ska utgå från Nollvisionen vars etappmål är högst 220 omkomna år 2020 och väsentligt minskat antal allvarligt skadade.
År 2016 beslutade regeringen om ”Nystart för nollvisionen”. I informationsmaterialet står att: ”Det är de enskilda trafikanterna som har ansvar för att följa de regler som finns. Polismyndigheten har en viktig uppgift att kontrollera att trafikanterna följer reglerna som de ska.”
Att jobba hårt för att höja kunskapsnivån och påverka attityder och beteende i trafiken borde också vara en självklarhet och är nödvändigt om Sverige ska klara Nollvisionens etappmål.
Trafikkunskap borde vara ett obligatoriskt ämne i skolorna. Idag är det upp till varje rektor eller kommun att bestämma om det ska ske någon sådan undervisning.
Om alla som vistas i trafiken kan de grundläggande trafikreglerna så är det självklart att de bättre kan bedöma riskerna och bidra till en säkrare trafik.
Den nya regeringen som snart måste vara på plats bör verka för att göra trafikkunskap till ett obligatoriskt ämne i skolorna så snart som möjligt.

Inger Karlsson

Inger Karlsson är chef för Sveriges bilkårers riksförbund, en frivillig försvarsorganisation som utbildar förare till Försvarsmakten och olika myndigheter. Bilkåren har cirka 4 500 medlemmar.
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen