Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Brittisk järnvägsoperatör växer i Malmö

Den brittiska järnvägsoperatören Go-Ahead har ringat in Norden som en fokusmarknad. Sedan ett år tillbaka har bolaget sitt nordiska huvudkontor i Malmö och där växer personalstyrkan stadigt.

Go-Ahead är noterat på Londonbörsen.Bild: Go-Ahead.
Börsnoterade Go-Ahead jobbar med kollektivtrafik med tåg och buss, och för en månad sedan kammade bolaget hem dess första tågkontrakt i Norge där tågtrafiken är under avreglering.
Affären värderas till knappa sex miljarder kronor och innebär att bolaget tar över trafik från Norges statliga järnvägsbolag, NSB.
Trafikkontraktet omfattar regiontåg på Sörlandsbanen mellan Oslo och Stavanger, lokaltåg på Arendalsbanen samt lokaltåg på Jærbanen i samarbete med trafikföretaget Kolumbus. Avtalstiden sträcker sig mellan december 2019 till december 2027 med möjlig förlängning på två år.
Det norska kontraktet är i linje med Go-Ahead-koncernens bredare satsning i Norden. För cirka 1,5 år sedan etablerade man ett nordiskt huvudkontor i Malmö där åtta anställda huserar idag.
Magnus Hedin är vd för Go-Ahead Nordic med huvudkontor i Malmö.
– Malmö ligger bra till med närheten till Kastrup, vilket inte minst är smidigt för engelsmännen som ska besöka oss. Här finns också god tillgång på kompetens inom kollektivtrafik, säger Magnus Hedin, vd för Go-Ahead Nordic.
I samband med kontraktet i Norge ska bolaget bland annat skapa en satellitverksamhet med ett antal medarbetare som ska serva och bearbeta den norska marknaden från Stavanger och Oslo.
För Malmökontorets vidkommande siktar bolaget även på att bygga ut organisationen med ett antal funktioner under det närmaste året. Här handlar det dels om finansiell personal som ska länka samman bolagets nordiska verksamhet med huvudkontorets intressen, dels personal inom marknad och planering.
– Vi kommer också att utveckla vår nordiska informationsplattform för all vår verksamhet. Det handlar om en investering på ganska många miljoner kronor, och i den satsningen kommer vi att använda Malmöbaserade utvecklingsresurser, säger Magnus Hedin.
Målsättningen är att vinna fler kontrakt i Norden inom både buss- och tågtrafiken, inte minst i Skåne.
Enligt Magnus Hedin har bolaget flera affärer och projekt på gång, men vill inte berätta mer om de specifika projekten.
– Vi går inte ut med detaljer innan någon affär är avklarad. Men beroende på vilka kontrakt vi blir lyckosamma med så kommer vi att växa successivt och under kontrollerade former, säger Magnus Hedin.
Fakta

Go-Ahead

Huvudkontor: Newcastle, England.

Omsättning (brutet räkenskapsår 2018): cirka 40 miljarder kronor.

Antal anställda (brutet räkenskapsår 2018): cirka 28.000 (varav åtta medarbetare på det nordiska kontoret i Malmö som även omfattar en handfull konsulter).

Resultat efter skatt (brutet räkenskapsår 2018): 1,26 miljarder kronor.

Gå till toppen