Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Huvudledare

Ledare: Hellre dålig stämning än nya tullmurar.

Cecilia Malmström.Bild: Sofia Tanaka/TT
Allt är inte som vanligt när representanter för världens tjugo största ekonomier nu möts i Buenos Aires. Enligt läckta utkast till slutkommuniké från G20-mötet kan länderna för första gången inte enas kring en formulering om att de förkastar protektionism.
Nog för att det har funnits handelshinder förut – på ett övergripande plan har världshandelns största aktörer ändå sjungit frihandelns lov. Det har rått enighet om att tullmurar bör rivas snarare än byggas eller förstärkas och om att länderna bör samarbeta snarare än att motarbeta varandra.
Men med den amerikanske presidenten Donald Trumps handelspolitik kan denna hållning vara på väg att förändras. Handelshinder ger motåtgärder som ger ringar på vattnet och riskerar att leda till en ny våg av protektionism. USA har redan infört importtullar mot Kina och varnade i veckan för att höja dem ytterligare. Intresset är därför stort för den måltid som Trump på lördagen väntas inta tillsammans med Kinas president Xi Jinping.
Det kan bli stelt värre vid matbordet. USA vill att Kina ska göra sin marknad mer öppen för amerikansk export och hotar med att annars införa strafftullar på kinesiska varor. Från Peking uttrycks ändå hopp om att mötet kan få ett positivt utfall.
Men kärnfrågan för världshandeln är inte bara om de båda ekonomiska tungviktarna kan komma överens. Det kan vara väl så viktigt vad de enas om.
"Kommer de överens om saker som på något sätt strider mot den öppna och fria handeln får det konsekvenser även för oss", påpekar EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström i en DN-intervju.
Kommissionen följer noga konflikten mellan Kina och USA och oroas av att Trump kan blanda in sina biltullar i sammanhanget, förklarar hon. Ett hot om högre tariffer på personbilar från EU har hängt i luften under en längre tid. Trump har rent av framställt import av europeiska bilar som ett hot mot USA:s inre säkerhet.
"Fullkomligt bisarrt", säger Malmström på goda grunder.
EU har redan förberett en rad olika motåtgärder, men det är naturligtvis inte den vägen som unionen helst går. Enbart i Sverige har 870 000 jobb koppling till export utanför unionen. Det påminner om vikten av att världshandeln fortsätter flyta så friktionsfritt som möjligt.
EU fortsätter att verka för detta och ännu har den protektionistiska trenden inte spridit sig nämnvärt utanför USA. Unionen har slutit ett stort handelsavtal med Japan och slutförhandlar nu ytterligare ett med flera sydamerikanska länder. Däribland värdlandet för G20-mötet, Argentina.
Att det ändå saknas en uppmaning till att motverka protektionism i utkastet till slutkommuniké kan, enligt Financial Times, vara ett försök att undvika bråk mellan Donald Trump och andra mötesdeltagare. Men dålig stämning vore helt klart att föredra framför ett steg tillbaks från världshandelns gängse principer. De har bidragit till att lyfta hundratals miljoner människor ur fattigdom enbart under de senaste decennierna. En ordning med den effekten är värd att strida för.
Gå till toppen