Annons

Annons

Dygnet Runt

Smygreklam när Malmö Turism sponsrade influencers: ”Vi har varit otydliga”

Malmö Turism satsade 190 000 kronor på att få utländska influencers att göra reklam för staden i sociala medier. Enligt Malmö Turism har resultatet varit långt över förväntan – men när Sydsvenskan granskar inläggen visar det sig att många av dem saknar reklammärkning.

– Vi måste helt klart bli tydligare i våra avtal, säger Anna Wittgren, pr-ansvarig på Malmö Turism.

Den franske fotografen Thibaut Octave var den första influencern som besökte det specialinredda hotellrummet i projektet ”Make it Malmö”.

Bild: Emil Langvad

Annons

Cappuccino och kanelbulle på Lilla Kafferosteriet, bad på Kallbadhuset, besök på Malmö Garden Show, guide till Malmös mest Instagramvänliga platser och skejt i Stapelbäddsparken – det är några av de inlägg som 49 influencers delade i sina sociala medier under sommaren.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy