Annons

Annons

Annons

Annons

Dygnet Runt

Smygreklam när Malmö Turism sponsrade influencers: ”Vi har varit otydliga”

Malmö Turism satsade 190 000 kronor på att få utländska influencers att göra reklam för staden i sociala medier. Enligt Malmö Turism har resultatet varit långt över förväntan – men när Sydsvenskan granskar inläggen visar det sig att många av dem saknar reklammärkning.

– Vi måste helt klart bli tydligare i våra avtal, säger Anna Wittgren, pr-ansvarig på Malmö Turism.

Den franske fotografen Thibaut Octave var den första influencern som besökte det specialinredda hotellrummet i projektet ”Make it Malmö”.

Bild: Emil Langvad

Annons

Cappuccino och kanelbulle på Lilla Kafferosteriet, bad på Kallbadhuset, besök på Malmö Garden Show, guide till Malmös mest Instagramvänliga platser och skejt i Stapelbäddsparken – det är några av de inlägg som 49 influencers delade i sina sociala medier under sommaren.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.

Annons

Annons

Till toppen av sidan