Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Smygreklam när Malmö Turism sponsrade influencers: ”Vi har varit otydliga”

Malmö Turism satsade 190 000 kronor på att få utländska influencers att göra reklam för staden i sociala medier. Enligt Malmö Turism har resultatet varit långt över förväntan – men när Sydsvenskan granskar inläggen visar det sig att många av dem saknar reklammärkning.
– Vi måste helt klart bli tydligare i våra avtal, säger Anna Wittgren, pr-ansvarig på Malmö Turism.

Den franske fotografen Thibaut Octave var den första influencern som besökte det specialinredda hotellrummet i projektet ”Make it Malmö”.Bild: Emil Langvad
Cappuccino och kanelbulle på Lilla Kafferosteriet, bad på Kallbadhuset, besök på Malmö Garden Show, guide till Malmös mest Instagramvänliga platser och skejt i Stapelbäddsparken – det är några av de inlägg som 49 influencers delade i sina sociala medier under sommaren.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen