Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Signerat

Mats Skogkär: De vuxna bakom barnet.

Greta Thunberg.Bild: Jessica Gow/TT
Hur kan en 15-årig Stockholmstjej på bara några månader bli en internationellt känd klimataktivist som får dela podium med FN:s generalsekreterare António Guterres?
Att ha ett av Sveriges främsta pr-snillen på sin sida kan i alla fall inte vara en nackdel.
En av de allra första, sannolikt den allra förste, att uppmärksamma Greta Thunbergs skolstrejk för klimatet var Ingmar Rentzhog, grundare av Laika Consulting, som sysslar med finansiell kommunikation; ett bolag han sålde i våras.
I oktober utsågs Rentzhog till Årets miljöinfluencer 2018.
"Min analys av vad som saknas är en global gräsrotsrörelse som tar tag i frågan underifrån. Vi har väldigt lite tid på oss att bygga en sådan rörelse – enda sättet att göra det är digitalt", sade han då.
Och det är vad Rentzhog numera gör i sitt nya företag Wedonthavetime AB, vars mål är att använda kraften i sociala medier för att ställa politiska ledare och företag till svars för klimatförändringarna.
Enligt journalisten och krönikören Andreas Henriksson är Rentzhog "pr-strategen bakom Greta Thunbergs lobbykampanj och skolstrejk för klimatet".
Henriksson bygger sitt resonemang på indicier, för att tala rättegångsspråk, på antaganden och på sin yrkesmässiga erfarenhet från att ha bevakat pr-branschen:
Jag känner igen en pr-kampanj när jag ser en, skriver han på Facebook.
Till det som kan beskrivas som indicier är att Rentzhog känner operasångerskan och klimataktivisten Malena Ernman, Greta Thunbergs mamma, från olika klimatsammanhang. I början av september skrev de båda exempelvis en debattartikel i Dagens Nyheter, tillsammans med bland andra ärkebiskopen Antje Jackelén.
Ingmar Rentzhog själv förnekar bestämt att han skulle ha något att göra med Thunbergs skolstrejk. Han berättar att han blev tipsad fredagen före skolstart om någon form av klimataktion av skolelever utanför riksdagen. Han bestämde sig för att gå förbi på vägen till jobbet på måndagsmorgonen.
"Det som chockade mig var att det var en ensam tjej som satt där."
Han skrev då ett inlägg på Facebook och har därefter fortsatt att uppmärksamma Greta Thunbergs klimataktivism – "en enda ensam tjej mot världen", som han säger.
Med en halv miljon globala följare i sociala medier har Rentzhogs engagemang spelat roll. Och han ser definitivt inget konstigt i det.
"Det här är precis det jag gör, sprider saker globalt."
Enligt Thunbergs föräldrar var det dottern som väckte deras klimatengagemang, uppfostrade dem. Och Greta Thunbergs budskap går ut på att de vuxna har misslyckats och att barn, som hon, nu måste visa vägen, vara de vuxna.
"Våra politiska ledare beter sig som barn", slog Greta Thunberg fast i sitt tal inför FN-chefen Guterres.
Och budskapet älskas. Inte minst av vuxna. Limhamns församling i Malmö pekade rentav ut 15-åringen som en Jesu efterträdare. Medier världen över har uppmärksammat Greta Thunberg och hennes skolstrejk. Det är en oemotståndlig berättelse, uppbyggd nästan som en klassisk saga. Som HC Andersens berättelse om kejsarens nya kläder, där den lille pojken är den ende som vågar säga högt vad alla vuxna innerst inne inser:
"Han har ingenting på sig!"
Men bilden av det ensamma, klarögda barnet som säger sanningen de vuxna inte vågar eller vill uttala, stämmer inte riktigt.
Runt barnet står vuxna. Hennes välkända föräldrar till att börja med, men långt fler än så. Massor av vuxna. Kunniga inom både klimat och påverkan. Personer med en hel del inflytande och massor av kontakter. Ett nätverk, en organisation.
Om den talar genom henne eller hon genom den – redskap eller språkrör – vem vet?
Och spelar det någon roll?
Det gör varken henne eller någon annans engagemang mindre värt. Det gör inte klimathotet mindre allvarligt.
Men rörelser som vill påverka politiken och samhället bör genomlysas. Även om syftet är gott. Även om deras galjonsfigur är en 15-årig flicka.
Gå till toppen