Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Redhawks

Sylvegård om teknikstrulet: ”Jättetråkigt”

Säsongens största publik. Över 11 000 på läktarna i Malmö arena i SHL-derbyt mellan Malmö Redhawks och Rögle. Då brakar tekniken och den stora mediakuben slocknar.
– Det är jättetråkigt, säger Redhawks vd Patrik Sylvegård.

Mediakuben slocknade under derbyt mot Rögle. På tisdag ska den fungera igen...Bild: Bildbyrån
I början av andra perioden blev mediakuben svart. Inga repriser, ingen matchklocka, ingen information till publiken.
Felet gick inte att åtgärda under hela matchen.
– Det är ett tekniskt fel. Det som fallerade var kortslutning i en så kallad switch vilket resulterade i att bandbredden försämrades med 90% i hela arenan. Detta skapade en dominoeffekt vilket även resulterade i att kassasystem, biljettscanners och matchklockan inte heller fungerade i normal utsträckning. Problematiken hade således ingenting att göra med den nya mediakuben, utan det är bakomliggande funktioner som fallerat.
Det hade alltså inget med en överbelastning från en fullsatt arena att göra?
– Nej, det hade lika gärna kunnat inträffa med 4 000 åskådare. Det är jättetråkigt för publiken, för oss i Redhawks, för Arenan, för alla. Men mot München på tisdag ska allt vara testat och fungera igen, säger Sylvegård.
Har åskådare på plats hört av sig och klagat, eller velat ha kompensation?
– Nej, vi har inte hört någonting. Det är ju trist att matchklockan inte fungerar, men det var en sådan kväll då det var mycket som stökade till sig. Det är inte bra. Vi måste se till att ett sådant här avbrott inte kan hända igen. Men det är ju inte något vi i Redhawks kan påverka.
Den nya mediakuben i taket togs i bruk inför hemmapremiären i september. Den är störst i sitt slag i Sverige och täcker mer än hela mittcirkeln.
Redhawks vann derbyt mot Rögle efter straffar.
Läs alla artiklar om: Ishockey: SHL 2018/19
Gå till toppen