Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ann-Sofi Ljung Svensson: ”Dödens körkarl” lyfter fram alternativ till den självupptagna samtiden

”Det är med stor ambition Samsa tagit sig an uppgiften att adaptera Lagerlöfs roman”. På bilden längst bak: Annie Dahlin. Framför från vänster: Lasse Buhl, Cornelia Jägbring och Maria Johansson.
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
I musikalgruppen Samsas uppsättning av ”Dödens körkarl” på Bastionen i Malmö reser sig den unga terapeuten Edit mödosamt upp och sjunger: ”Jag är inte klar här än”. Hon är sjuk och vet att hon inte kommer att överleva året ut. Men hennes tunna, ljusa, nästan genomskinliga gestalt glittrar av glädje och vittnar om en djup tro på sin uppgift: att försöka rädda en annan människa. Edit är svag, men hon har en styrka. Hon kan älska.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen