Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Efter tio år tar de farväl av Klaffbron

Efter att ha spelat in världsartister i flera år har Tore Johansson lämnat musikproducerandet. Nu ska han snart även lämna kulturhuset Klaffbron i Malmö efter tio år. Men först blir det i helgen avskedsföreställningar med hans femtonmannaband Instead of Gospel.

Tore Johansson (till vänster) repar med sitt femtonmannaband Instead of Gospel.Bild: Peter Frennesson
Medan husen på Universitetsholmen i Malmö byggs högre och högre så har adressen Nordenskiöldsgatan 19 blivit som ett reservat. Mellan hus som Orkanen, Studio, Minc, SVT, Epic, Media Evolution Center så ligger det låga tegelhuset som på senare år gått under namnet Klaffbron, döpt efter den intilliggande bron.
Läs också Från kolupplag till kulturhus
Efter en historia som skeppshandel och tryckeri stod huset tomt i många år innan Restaurang Amore drog igång. Mest kända blev de för sina sommarklubbar med bland annat Skånes Ljudpark, arrangerat av Jason Diakité och Johanna Olofsson. Men när Amore-eran tog slut var det en annan hyresgäst som tog över hyreskontraktet med Stadsfastigheter.
Tore Johansson blev ett internationellt känt musikproducentnamn efter samarbetet med The Cardigans. Internationella namn som Tom Jones, Suede, St Etienne, A-ha, New Order, Martha Wainwright och Franz Ferdinand har alla vänt sig till honom för att ta del av hans produktionskunskap. Efter 90-talsåren på Tambourine Studios hade han i några år en studio utanför Skurup innan han flyttade till England i några år.
– När jag kom tillbaka från England letade jag efter en ny lokal och blev tipsad om Amore. Jag hyrde ett rum av dem i ett år innan Amore lade ner. Då var ju risken att stället skulle stänga om ingen tog över hyreskontraktet, så jag tog över det runt 2007, berättar Tore Johansson när Sydsvenskan träffar honom och klubbprofilen Palle Tenfalk som tillsammans har personifierat Klaffbron-huset de senaste tio åren.
Tore Johansson och Palle Tenfalk.Bild: Peter Frennesson
Redan 2007 pratades det om att det var ett rivningskontrakt och att de kunde vara där som längst 2–3 år. Så blev det inte. Christopher Wåhlin, som tidigare drivit krogen Röda Kran vid Lilla torg, tog över restaurangen 2010 och det var han som döpte om huset till Klaffbron. Nu fick stället ännu mer nattklubbsprofil, men efter två år gav Wåhlin upp och då togs restaurangen över av Jenny Zaar och Johanna Smedjeback som startade lunchrestaurangen Miamarias.
Efter att Miamarias kom in i huset har Tore Johansson valt att hyra ut andra delar av huset till fester och när det har rört sig om 50-årsfester och liknande har det gått jättebra. Ett tag hade han ”en del raveproblem”, men allra största misstaget var att hyra ut till studentfester.
– Det gick helt åt helvete. Värst var finaste skolan i stan, Procivitas. Det låg ett två decimeter tjockt lager av flaskor, märkeskläder och annat när jag kom hit. Jag hade en stor hög av svindyra märkeskläder här som ingen någonsin hämtade. Föräldrarna kom hit i sina dyra bilar och hämtade barnen och när jag berättade hur det såg inne i lokalen så smet de undan med sina barn. Varje gång jag hyrde ut till en 18-årsfest så hade jag två toalettstolar sönderslagna. Så jag fick sluta med det och blev superhård med åldergränser, säger Tore Johansson.
I huset finns idag ljudboksförlaget Word Audio samt musiker som The Cardigans, Nathan Larson, Råå, Pingvinorkestern, Sorcerer’s Pyramid, Stefan Kvarnström, Miguel Reyes Cuervo och många fler.
Klaffbron.Bild: Peter Frennesson
Även om mycket har förändrats i huset genom åren, så har det skett ännu större förändringar runtomkring huset. Områdets nya karaktär gjorde att Tore Johansson för ett år sedan flyttade sin studio inom huset.
– Jag hade min studio i hörnlokalen ut mot vattnet, men på senare år har det utanför fönstret blivit fler och fler stressade människor som är på väg till sitt jobb. Det blev för hektiskt att titta på, så nu har jag flyttat in i en lokal där jag kan isolera mig. Men på helgerna är här skönt i området för då är det helt stendött, säger Tore Johansson.
Men nu är det dags att säga farväl till huset. Fastighetskontoret har meddelat hyresgästerna att de måste vara ute innan februari nästa år. För Tore Johansson är det inget stort problem. Han har nämligen slutat arbeta som musikproducent.
För ett år sedan höll han på med den holländska stjärnan Anouks senaste album när insikten slog honom. Han hade tappat lusten.
– Jag hittade alltid något annat att göra och jag kunde knappt göra färdigt något. Jag har alltid tidigare varit lutheranskt duktig med deadlines, men nu kunde jag inte hålla en enda. Bara frågan om jag skulle ha en hi-hat på en låt gjorde att jag kände en olust. Så nu har jag slutat jobba. Min producentkarriär var ju aldrig något jag strävade efter, utan det var något jag ramlade in i och jag får ju tacka för det flytet. Men det avbröt min plan på att spela själv, säger Tore Johansson.
Nu har han köpt sig ett hus utanför Smedstorp på Österlen och har skaffat sig en replokal i närheten av Frihamnsviadukten i Malmö. Dit flyttar en del av aktörerna i Klaffbron-huset. Tore Johanssons inspelningsutrustning är lätt flyttbar idag och den behåller han för att kunna fortsätta med sitt nya band Sonsonika där han, Ulf Turesson och Peter Minorsson spelar ”jättekonstig instrumental musik”.
Tore Johansson.Bild: Peter Frennesson
Vad lever du på idag då?
– Jag lever på att jag har otroligt låga kostnader. Och om tre år går jag i pension, säger Tore Johansson.
Hur känns det att behöva lämna nu?
– Jag tycker att det är helt okej. Det var kul, men nu gör vi något nytt, säger Tore Johansson.
– Det blir som ett naturligt avbrott i livet där du inte behöver inte ta det svåra beslutet själv. Men när någon från Spanien står här en natt och säger ”vilket ställe det här är!”, då känns det så klart sorgligt, säger Palle Tenfalk.
Vad har Klaffbron-huset inneburit för Malmös kulturliv?
– Det har varit en plats för subkulturen i staden. Där man har kunnat göra utan att grannar klagat. Vi har haft ett enda klagomål under de här åren och det var en kväll då det inte var något arrangemang här, utan en granne som trodde att ljudet kom härifrån, skrattar Tore Johansson.
Men innan de tar farväl av stället blir det nu två konserter med duons stora 15-mannaband Instead of Gospel på fredag och lördag. Bandet startade av en slump 2008 när Tore Johansson flyttat in på Klaffbron. Han och några vänner brukade sitta och spela tillsammans och en dag kom Palle Tenfalk förbi och anslöt. Tenfalk drog dit fler personer och en dag bestämde de sig för att göra det ännu större. Det slutade med bandet Instead of Gospel som spelade inför en livepublik på Klaffbron varannan vecka under en längre period.
– Bandet startade som en reaktion mot popmusiken. Vi tog bort alla elinstrument och spelade akustiskt och sjöng mycket. Som en sorts skandinavisk gospel. Vi kunde knappt låtarna, skrattar Tore Johansson.
Tore Johansson.Bild: Peter Frennesson
På fredag och lördag blir det en kombinerad återförening och avskedsföreställning. Både av Klaffbron och bandet.
Blir det den allra sista festen på Klaffbron?
– Det är möjligt att det blir en sista rivningsfest i januari, men det vet vi inte än, säger Tore Johansson.
Vad som ska hända på tomten är ännu oklart. Från Fastighetskontoret meddelar man att inga avtal är skrivna.
– Det kommer nog att stå igenbommat tills det är klart vad som ska hända här. Det är några som sagt ”Ska vi inte ockupera det?”. Jag har sagt ”Ja, gör ni det”…, skrattar Tore Johansson.
Håll koll på Malmös musikliv – följ Dygnet Runt på Facebook
Fakta

Instead of Gospel

I bandet ingår Tore Johansson, Martin Gjerstad, Ulf Turesson, Peter Minorsson, Petter Lindgård, Jens Lindgård, Arvid Johansson, Karin Turesson, Susanne Johansson, Hans Åkerhjelm, Palle Tenfalk, Stefan Kvarnström, Filip Runesson, Miranda Gjerstad, Henrik Andersson och Niklas Hansson.

Gå till toppen