Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Läsartext: Kolsyrepistoler kan misstas som riktiga vapen i reklam

Reklam om kolsyrepistoler bör inte finnas, tycker Kerstin Nyberg.Bild: Patrick Persson
Jag läser varje dag, och speciellt de senaste dagarna, om skjutningar och hot i Skåne. Samtidigt kommer det i brevlådan reklam från Teknikmagasinet om kolsyrepistoler. Det må vara att de är ofarliga, men det ser för en lekman ut som en riktig pistol och kan säkert användas som hot. Min åsikt är att Teknikmagasinet absolut inte ska skicka ut sådan reklam.

Kerstin Nyberg

SVAR:
Sportskytte är en av Sveriges största individuella sporter och en av de sporter där svenska folket har fått glädja sig åt flera OS-medaljer genom åren. Många svenskar som inte aktivt har sportskytte som idrott finner likväl glädje i att utöva prickskytte som fritidsaktivitet när de till exempel åker ut till sina landställen på sommaren.
Tyvärr kan många olika produkter missbrukas, så även dessa. Vi tycker också det är tråkigt men vi vill inte att det ska gå ut över sportskytte som aktivitet.
Teknikmagasinet erbjuder utrustning för säkert sportskytte såsom skyddsglasögon, kulfång och pricktavlor ihop med de vapen som behövs för sporten. Vi är ytterst noggranna med hur vi hanterar denna kategori. Vi exponerar produkterna i butik på ett sådant sätt att kunderna inte själva kan nå dem. Det är lagstadgad 18-årsgräns, legitimationskontroll sker alltid vid demonstration och försäljning av luftvapen. Våra butiksmedarbetare är utbildade i denna hantering och vi är övertygade om att vår hantering ger goda förutsättningar för ett glädjefyllt och säkert användande av produkterna.

Marie Segerberg

CMO/chef e-handel och marknad, Teknikmagasinet Sweden AB
Gå till toppen