Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Volvo växer kraftigt i Lund – tar över helt hus på Ideon

Volvo Cars utvecklingsavdelning på Ideon i Lund har växtvärk. På bara drygt två år har den gått från 35 till 125 anställda – och expansionen fortsätter med full kraft. 8till5 kan idag avslöja att fordonsjätten skrivit kontrakt på ett helt hus på Ideonområdet. Det ska förutom mjukvaruutvecklingen även rymma testgarage.

Henrik Svensson är chef för Volvo Cars mjukvaruutveckling i Lund, som vuxit från 35 till 125 anställda på bara drygt två år.Bild: Thomas Frostberg
På ett bord ligger en sönderplockad Volvo. Plåt och glas är borta och enbart elektroniken återstår. Henrik Svensson, chef för Volvo Cars mjukvaruutveckling i Lund, pekar ut vad som styr funktionerna i dörrar, backspeglar, nackstöd och så vidare.
Symboliken är tydlig – insprängt på ett par våningsplan i ett hus i forskningsbyn Ideon utvecklas framtidens bilar, som bland annat ska vara uppkopplade och självkörande.
Då behövs också teknisk kompetens som ligger närmare kunnandet hos grannföretag som Ericsson, Sony och Axis än traditionella fordonskluster som det i Göteborg.
Det började med att Volvo Cars tog över 35 personer när Intel bestämde sig för att lägga ner sin utvecklingsverksamhet i Lund 2016.
Idag har personalen vuxit till 125 personer – och tillväxten lär fortsätta, eftersom fordonstillverkaren just skrivit kontrakt med fastighetsbolaget Wihlborgs om att ta över ett helt hus i forskningsparken Ideon nästa år.
Konkret innebär det att dagens kontorsyta på cirka 2.000 kvadratmeter utökas till 7.000 kvadrat, när Volvo Cars tar över hela byggnaden Delta 3 på Scheelevägen. Enligt Henrik Svensson är flytten ett bevis på att utvecklingsenheten i Lund bidrar direkt till koncernens kärnverksamhet, efter att bara ha varit igång ett par år.
– Vi jobbar in mot hjärtat, hur man bygger bilar och kärnan i systemen. Volvo måste se hur kompetensen i Lund hjälper till att ställa om till stor del mjukvara och nu har vi fått ett kvitto på värdet av det vi gör, säger Henrik Svensson.
Han beskriver flytten till ett eget hus det som en strategisk investering som beslutats på högsta nivå, men vill inte spekulera i hur många personer som kommer att jobba för Volvo i Lund vid inflyttning i slutet av nästa år.
– Det finns en ambition, men det ska ske på ganska lång sikt. Vi fyller inte huset till nästa år utan har lite tillväxtmån så vi klarar oss ett tag till. Vi måste också växa med kvalitet, så att vi får saker att funka internt.
De nya ytorna ska dessutom inte bara användas till ytterligare personal. Flytten till ett eget hus öppnar även för att göra saker som inte går att göra på de våningar Volvo Cars i dag hyr i ett hus de delar med andra hyresgäster.
– Det blir möjligt att fylla på med testobjekt som vi inte kan idag. Vi får även tillgång till ett garage för testbilar. När vi ska ha in en hel bil får vi ha lite andra utrymmen än i dag, säger han och pekar bort mot rummet där den sönderplockade Volvon ligger.
Nästa höst tar Volvo Cars utvecklingsavdelning i Lund över hela Delta 3-byggnaden, när Axis flyttar ut för att samla sin personal i ett nybyggt hus tvärs över gatan.Bild: Thomas Frostberg
Höstens turbulens med stora varsel hos flera av företagen i närheten oroar honom inte. Tvärtom är det snarare en chans att rekrytera för att klara Volvos tillväxtplaner. Än så länge har dock inga kontrakt skrivits med anställda från de Sony, ARM eller något av de andra Lundabolag som varslat under hösten.
– Med det myller som finns här med kontakter mellan firmorna så har Lund aldrig varit så innovativt som nu. Det är dessutom en helt annan differentierad arbetsmarknad här nu än för tio år sedan, säger Henrik Svensson.
Däremot anställdes ett 20-tal mjukvaruingenjörer tidigare i höstas när Microsoft stängde sitt kontor i Lund, vilket nyhetstjänsten Rapidus var först med att berätta.
– Det gav oss en extra skjuts och gjorde att vi kunde starta två nya verksamheter i Lund, dels inom självkörande bilar, dels uppkopplade bilar där det handlar om it-system som stöder våra bilars koppling till molnbaserade tjänster. Det har vi inte haft i Lund tidigare, det vill säga mjukvara som inte snurrar i bilen – men det kommer att bli mer och mer av det, säger Henrik Svensson.
Det finns egentligen bara en sak som hade kunnat göra förutsättningarna ännu bättre, tycker han: att någon konkurrent till Volvo etablerade sig i Lund, för att stärka regionens potential som fordonskluster.
– I vissa fall behövs viss specifik kompetens för att bygga system som inte har odlats här, till exempel inom fysisk säkerhet. Det behöver man inte tänka på när man bygger mobiler och det är inte många industrier som gör det, säger han och menar att den kompetens inom fysisk säkerhet som han hittar i regionen närmast finns hos medicinteknikbolag som Baxter.
Gå till toppen