Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Smygstart på mellandagsrea – ”inte som förr”

Rean ligger i startgroparna och handlarna hoppas återigen locka köpvilliga till att öppna plånboken. Men är mellandagsrean fortfarande viktig för konsumenter?
– Den är inte som förr. När jag var i min dotters ålder gick ju folk man ur huse, säger Roger Kronhamn, en av få som besöker handelskvarteret Svågertorp i Malmö redan på juldagen.

Roger Kronhamn och dottern Felicia Kronhamn handlar elektronik i Malmö under reastarten på juldagen.Bild: Anna Karolina Eriksson/TT
Det är få butiker öppna och utanför elektronikkedjan Mediamarkt är det glest bland besökarna så här dagen efter julafton, men Rogers 17-åriga dotter Felicia Kronhamn har gjort ett försök att fynda.
– Ja, en högtalare som gick på 1 200 kronor och har kostat 1 800. Jag har velat ha en ny högtalare men tyckte att det varit lite dyrt, säger hon till TT och fortsätter:
– Nu har jag kollat på Prisjakt vad den kostade innan.
På annandagen kör mellandagsrean i gång på riktigt. Landets handlare har stora förhoppningar – men samtidigt har betydelsen för mellandagsrean faktiskt minskat, enligt Svensk Handel som ställt frågan till 300 av sina medlemmar i samband med årets Handelsbarometer.
– Fyra av tio svarar att Black Friday och andra dagar med reafokus har flyttat konsumtion från mellandagarna. I klädhandeln var det extra tydligt, säger Svensk Handels presschef Hans Tjernström.
Numera avlöser reorna varandra, och konkurrensen är stark mellan näthandel, svenska och internationella aktörer. Konsumenterna kan i många fall nästan vänja sig vid att alltid hitta varor till reapris, säger Hans Tjernström.
– Vi vill framhålla att det är en utmaning för butikerna när det blir en handel som sker allt mer på rea. Det blir en utmaning att få lönsamhet på sista raden.
Ute i detaljhandeln är efterfrågan särskilt stor kring vissa varor, enligt Hans Tjernström.
– Elektronik går starkt, även klädbranschen brukar ha bra fart. Och heminredning.
Under julgranarna brukar det ligga en hel del presentkort, som ska omvandlas till varor. En av de som passar på under jullovet är Max Nilsson från Skanör, som tagit med sig mamma för att försöka handla elektronik på Svågertorp.
– Jag ska köpa en lite mindre skärm, berättar Max och mamma Jessika Nilsson fyller i:
– Sonen ska handla med sitt presentkort här. Jag har kollat upp skärmar och priser på dem.
Tvärs över parkeringen kommer samtidigt Lukas Schultz bärande på en nyinköpt dammsugare. Till reapris?
– Man får vara observant men det här kändes som ett klipp, säger han och lastar in paketet i bilen.
Fakta

Shopping på julen

Handelns utredningsinstituts (HUI) prognos inför jul visade att svenskarna skulle lägga runt 23 miljarder kronor på julklappar i år.

Det betyder i genomsnitt cirka kring 3300 kronor var, ungefär 200 kronor mer än i fjol.

Troligen kommer siffrorna peka uppåt även för mellandagsrean, enligt HUI Research.

Julen är den absolut viktigaste högtiden för svensk detaljhandel som förra året omsatte 77,4 miljarder kronor under december.

Branschorganisationen Svensk Handel räknar med en ökning på 3 procent under 2018, vilket skulle ge en omsättning i år på 79,7 miljarder kronor.

Källor: Svensk Handel och HUI

Gå till toppen