Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Leksaksjätten: Presentkorten betalas tillbaka

Beskedet att leksakskedjorna BR Leksaker och Toys R Us går i konkurs har väckt ilska och frustration. En butik har tvingats stänga efter hot. Leksakskoncernen meddelar att många av dem som köpt presentkort får pengarna tillbaka.

Många är besvikna efter att leksaksjätten Top-Toy gått i konkurs. Men för många konsumenter finns möjligheten att få tillbaka sina pengar, det gäller även de som köpt presentkort före 1 december. Arkivbild.Bild: Staffan Löwstedt / Svd / TT
Efter fredagens besked om att den danska leksakskoncernen Top-Toy, som driver leksakskedjorna BR och Toys R Us i Norden, går i konkurs, fanns det många frågor om vad som gäller för de som julhandlat i någon av kedjornas butiker.
– Rent generellt kan man säga att när ett företag går i konkurs så blir det betydligt svårare att utnyttja sina rättigheter som konsument. Frivilliga erbjudanden som öppet köp och bytesrätt kan man inte som konsument kräva när ett företag går i konkurs, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.
Många har reagerat med ilska på det inledande beskedet från leksaksjätten att presentkort som köpts i julhandeln inte gäller längre. På lördagen stängde BR Leksaker i Liljeholmen i Stockholm sedan personalen utsatts för hot från kunder, rapporterar Aftonbladet.
– BR hade själva tagit beslutet att de ville stänga butiken och kallade på väktare. Det hade väl varit lite rörigt, men jag vet inte exakt vad som var anledningen till att de valde att stänga, säger Martin Kjellman, affärsområdeschef på Citycon som äger gallerian.
På lördagen meddelade dock Top-Toy att de som köpt presentkort efter 30 november kommer att få sina pengar tillbaka, skriver Aftonbladet.
– Jag pratade precis med konkursförvaltaren och det stämmer att presentkort köpta i december kommer bli återbetalade. Vi kommer lägga upp instruktioner på vår hemsida inom kort, säger Lars Bo Kirk, talesperson på Top-Toy, till tidningen.
I ett pressmeddelande skriver företaget att de kunder som köpt presentkort efter den 30 november och vill ha pengarna tillbaka ska skicka in en kopia på kortet tillsammans med kvitto till en mejladress.
De som handlat ett presentkort före det angivna datumet kan också skicka in sina uppgifter, men kan inte räkna med att få några pengar i retur.
Även de som köpt presentkort före den 1 december kan dock få pengar tillbaka på andra sätt. Om man har handlat på kredit eller faktura har man skydd via konsumentkreditlagen som säger att konsumenten ska kunna rikta samma krav mot kreditgivaren som mot företaget man har handlat av.
– Då ska man höra av sig till kreditgivaren och säga att man inte har kunnat utnyttja sitt presentkort. Därför är det bra att gå tillbaka och kontrollera hur man betalade för sina varor, säger Hans Lundin.
Också fabriksgarantin ger konsumenten ett skydd.
– Om man har köpt en produkt med fabriksgaranti, som en spelkonsol, går det alltid att vända sig till tillverkaren under garantiperioden.
Att reklamera en vara efter en konkurs är inte omöjligt, men blir ändå avsevärt knepigare när det inte finns någon butik att gå tillbaka till.
– I så fall får man vända sig till tillverkaren. Men de måste i sin tur veta vilken leverantör som butiken har köpt in varan av och det gör det hela betydligt mycket svårare, säger Hans Lundin.
Fakta

Så fungerar en konkurs i Sverige

En konkurs betyder att ett bolag avvecklas genom att samtliga tillgångar, i den mån det är möjligt, används till att betala bolagets skulder.

Beslut om konkurs fattas av tingsrätten på den ort där bolaget är skrivet. För att en konkurs ska vara aktuell ska bolaget ha hamnat på obestånd, vilket innebär att bolaget inte kan betala sina skulder och att dessa betalningsproblem inte är av tillfällig karaktär.

Ansökan om konkurs lämnas till tingsrätten av bolaget eller av en part som har fordringar på ägaren, en så kallad borgenär.

I samband med att bolaget försätts i konkurs utses en konkursförvaltare av tingsrätten. Konkursförvaltaren har till uppgift att se över bolagets tillgångar och skulder. Därefter betalas borgenärernas fordringar i en prioriterad ordning. Efter denna process lämnar konkursförvaltaren in en redovisning av sitt arbete till tingsrätten som därmed avslutar konkursen.

Källa: Bolagsverket

Gå till toppen