Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Thomas Frostberg: Dålig tajming för kris i Norwegian

Nedräkningen inför årsskiftet ser ut att kunna bli dramatisk för Norwegian. Enligt flera analytiker spås flygbolaget hamna under viktiga gränser i låneavtalen redan under nyårsnatten - eller senast under första kvartalet, särskilt som vintern traditionellt är en svag reseperiod. Tillsammans med oro på börserna och osäkra oljepriser innebär det sämsta möjliga tajming för ett räddningspaket.

Decembermörkret har sänkt sig lite extra över flygbolaget Norwegian och dess karismatiske ledare, den tidigare stridspiloten Bjørn Kjos. Den norska affärstidningen Dagens Næringsliv har gått igenom flera olika börsanalytikers rapporter om Norwegian från de senaste veckorna och bilden är entydig:
Uppstickaren som på kort tid blivit en av marknadsledarna i flygbranschen har vuxit så snabbt med nya rutter och stora beställningar av flygplan att tillväxten av passagerare inte riktigt hängt med i samma tempo.
Därför aviserade Norwegian på julaftons förmiddag att bolaget drar ner på antalet linjer från början av nästa år. Dessutom ska sparprogrammet #Focus2019 ska sänka kostnaderna med minst två miljarder norska kronor. Till skillnad från andra flygbolag har Norwegian dock svårt att göra stora besparingar på flygbränsle genom att byta till mer moderna och bränslesnåla plan, eftersom bolaget redan har bland världens mest moderna flygplansflotta.
Läs mer: Norwegian inleder 2019 med stort sparprogram
I artikeln Spår full krise i Norwegian i Dagens Næringsliv framkommer nu att flera analytiker räknar med att flygbolaget inom kort bryter mot villkoren i sina lån på grund av försämrad ekonomi. Orsaken är en kombination av bland annat fler tomma platser i flygplanen och misslyckade försök att binda priset på bränslet, med miljardförlust som följd.
Egentligen är det bara tidpunkten för exakt när Norwegian kommer att bryta mot lånevillkoren som analytikerna från bland annat Danske Bank och ABG Sundal Collier har olika åsikt om. Enligt Sparebank 1 Markets analyschef Lars-Daniel Westby är det möjligt att flygbolaget klarar sig över årsskiftet med minsta möjliga marginal – men inte i längden:
– Det är hög risk att de bryter lånevillkoren under första kvartalet. Ledningen måste göra något omedelbart, antingen sälja flygplan eller gå in med friska pengar, säger Westby till Dagens Næringsliv.
Problemet är bara att det är lättare sagt än gjort.
Den ena utvägen, att avyttra flygplan, har hittills visat sig svår att förverkliga och bara enskilda plan har sålts under hösten. Norwegian aviserade redan tidigare i år att de ville sälja upp till 140 av sina flygplan, eventuellt genom att skapa ett samägt bolag med någon annan aktör för att slippa äga planen på egen hand. Det skulle frigöra både kapital och potentiellt ge vinster då Norwegian tack vare stora klumpbeställningar av hundratals flygplan har fått rejäla rabatter på listpriserna. Ju längre sådana förhandlingar drar ut på tiden, desto mer stressade lär Norwegians kreditorer bli – och därmed ökar pressen på bolagets ledning, med risk för att motparten kan pressa ner priset för sin andel i en affär.
Den andra lösningen, en nyemission för att få in nytt kapital, är både svår och dyr. Svår därför att ledningen med Bjørn Kjos i spetsen själv är största ägare i Norwegian med en fjärdedel av aktierna. De anses ha svårt att gå in med mer kapital, särskilt efter en miljardemission tidigare i år. Dyr därför att aktiekursen pressats ner kraftigt de senaste månaderna, vilket innebär att befintliga ägare riskerar att spädas ut rejält om de inte kan skjuta till pengar i emissionen. Dessutom är frågan vilka externa aktörer som vågar satsa nytt kapital i ett pressat börsnoterat flygbolag under rådande oro på världens börser och med osäkra oljepriser som gör framtiden extra svårbedömd.
En tredje möjlighet är därför att gå samman med ett annat bolag. Både Lufthansa och International Airlines Group (IAG), som bland annat äger British Airways, uppges ha visat intresse för att ta över Norwegian – men Bjørn Kjos tycker tidpunkten är dåligt vald och att bolaget klarar att stå på egna ben, sa han tidigare i år i en intervju med NRK.
Ändå kan det vara ett uppköp som i slutändan blir den nödvändiga utvägen ur bolagets nuvarande ekonomiska situation, särskilt om både omfattande flygplansförsäljningar och en större nyemission visar sig svåra att genomföra.
Men en sådan lösning måste komma snabbt om kassan är på väg att ta slut, eftersom situationen annars riskerar att förvärras ytterligare om passagerare börjar välja bort Norwegian när de ska boka kommande årets resor. Dessutom kan leverantörer börjar kräva förskottsbetalning av flygplatsavgifter och bränsle, om bolagets finansiella situation fortsätter vara osäker.
En sådan negativ spiral kan snabbt blir okontrollerbar. Exakt vad det innebär sammanfattade SAS vd Rickard Gustafson träffande på Sydsvenskans scen efter bolagets krisvecka hösten 2012:
"När vi offentliggjort vår situation ville våra leverantörer ha betalt i förskott och våra kunder vågade inte beställa biljetter till veckan därpå. Det kan inte ett företag överleva på länge."
Läs mer: Norwegian dyker på börsen efter fler tomma säten
Läs mer: SAS vd: Har slagits för vår överlevnad
Gå till toppen