Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Läsartext: Läsartext: Detta lyckliga sakernas tillstånd upphörde för två år sedan

Förr fanns det dagligvaruleverantörer som levererade varor varje onsdag. Nu är det ett minne blott, skriver Lennart Berglind-Dehlin.Bild: Tom Wall
Fram till någon gång i mars för två år sedan, om jag minns rätt, kunde vi vårdtagare fylla i en inköpslista varje tisdag och sedan få inköpen levererade på onsdagen. Det ingick i hemtjänsten och var alltså inkluderat i hemtjänstavgiften. Detta lyckliga sakernas tillstånd upphörde för två år sedan, sedan dess har leveranser av dagligvaror kostat pengar. Som tur är, bor jag i ett kollektivhus och har kunnat förlita mig på fyra andra i huset för att få inköp gjorda.
Detta är inte alltid idealiskt. När inköpslistan kommer upp till sexton, sjutton poster börjar mina trogna leverantörer från kollektivhuset att protestera.
Jag skrev till JO i somras och påpekade att hemtjänsten inte får beläggas med avgifter för dagligvaruleveranser. JO satte sig i förbindelse med Vård- och omsorgsförvaltningen och där fick han veta av en kontaktperson att det finns en dagligvaruleverantör som gör det gratis, det är något märkligt eftersom de andra då lika bra kan lägga ner sin verksamhet i det här avseendet. Som det är nu, måste kontaktpersonen ha ljugit för JO. Jag tycker det är allvarligt att en tjänsteman ljuger för JO.
I det här sammanhanget vill jag gärna påpeka att Lunds kommun har svårt för att informera oss vårdtagare. I somras, när jag skulle åka till Laholm för att närvara vid begravningen av en av mina bästa vänner, fick jag inte reda på att det finns Riksfärdtjänst. Det borde inte vara svårt för någon tjänsteman att skriva ut en lista över olika tjänster som vårdtagare kan ha nytta av. I Ronneby är det bättre, där åkte min före detta hustru till Stockholm med Riksfärdtjänsten.

Lennart Berglind-Dehlin

SVAR:
Tack för dina synpunkter. Det är synd att du upplever att det inte fungerat så bra med dina varuleveranser. Vi är medvetna om att det ser olika ut hos olika leverantörer gällande leveransavgift och att minibeloppen för att undvika leveransavgift varierar. För att anpassa till eventuella förändringar för brukarna höjs förbehållsbeloppet med 200 kronor från och med den 1 februari 2019.
I dag kan du välja vilken varuleverantör du vill, mot tidigare då hemtjänstpersonal handlade i närmaste affär. På detta sätt har du större möjlighet att välja varor och även anpassa inköpen efter pris. Om behov finns så kan hemtjänstpersonalen hjälpa till med det mesta kring detta, exempelvis bistå med tekniska hjälpmedel, beställningshjälp, uppackning av varor och hålla koll på eventuella minimibelopp för att undvika extra avgifter.
Du är välkommen att kontakta en biståndshandläggare om du behöver mer information kring varuleverans.

Lena Carlereus

Myndighetschef, Vård- och omsorgsförvaltningen
Lunds Kommun
Gå till toppen