Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

På nyårsdagen blir det förbjudet med spelreklam i Italien

Som första land i Europa kommer Italien förbjuda spelreklam från och med nyårsdagen. Den nya lagen väntas bli särskilt kännbar för landets fotbollsklubbar – förbudet innefattar nämligen sponsring.

Det var i augusti som parlamentet fattade beslut att förbjuda reklam för spelbolag.
– Vi kommer att bli det första landet i Europa som sätter stopp för spelannonsering, säger vice premiärminister, Luigi de Maio, som också är partiledare för Femstjärnerörelsen.
Lagen kommer slå hårt mot den italienska fotbollen, där hälften av de italienska serie A-klubbarna sponsras av spelbolag.
Ordföranden för Bologna FC, Claudio Fenucci, kallar enligt tidningen Il Messaggero förbudet ”galenskap” och tror att det kommer att kosta de italienska klubbarna 100 miljoner euro i förlorade sponsringspengar.
Reklamavtal med ett nyhetsmedium eller sponsoravtal med en idrottsklubb som tecknades innan beslutet om lagen fattades kommer att få löpa vidare över årsskiftet, men ej längre än till 30 juni.
Syftet med lagen är att minska antalet spelberoende i Italien, enligt en statlig utredning från 2015 rör det sig om ungefär 1,3 miljoner människor.
Gå till toppen