Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kolumnen

Ingrid Runsten: ”De borde drömma mindre och kräva tåg i tid, nu.”

Nordvästskånes mäktigaste politiker, Helsingborgs Peter Danielsson (M) och Landskronas Torkild Strandberg (L).Bild: Britt-Mari Olsson
Två batteridrivna färjor möts i vinterdiset och de grannkommuner som syns från Landborgen i Helsingborg är Helsingör, och Landskrona i form av Ven. Men hittills har ingen från andra sidan Sundet varit placerad på Helsingborgs Dagblads årliga nordvästskånska maktlista.
Den toppas av kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, Peter Danielsson (M), och på andra plats hans kollega i Landskrona, Torkild Strandberg (L). Båda har lett sina kommuner länge, sedan 2006. Båda har valt kommunpolitiken framför rikspolitiken. Inom sina kommungränser har de stort inflytande.
Samtidigt har kommungränserna fått allt mindre betydelse i människors vardag. Rekordmånga studerar och arbetar i en annan kommun och 2018 var ett påfrestande år för alla pendlare.
Det är en fråga som Peter Danielsson och Torkild Strandberg har gemensamt. Helsingborg och Landskrona är två nordvästskånska stationer längs en av Europas tätast trafikerade regionala tågsträckor, där folk inte bara ska till jobbet, utan också ta sig till Stockholmståget eller till Kastrup. Och där folk förtvivlat ofta kommer för sent.
De två kommunalråden borde vara jättearga på kommuninvånarnas vägnar. De borde drömma mindre och kräva tåg i tid, nu.
För när det gäller infrastruktur har de samma dröm. Att nästa fasta förbindelse över Öresund ska utgå från just deras kommun. Det mesta talar för att båda blir besvikna. Varken det så kallade Europaspåret från Landskrona till Köpenhamn eller den fasta HH-förbindelsen är en dansk önskedröm.
Den fasta förbindelse som Danmark lägger stor kraft på att förverkliga är den över Fehmarn Bält. Under de sista dagarna av 2018 gav tyska myndigheter grönt ljus. Den kombinerade bil- och järnvägstunneln kan i bästa fall stå klar 2028. Då kan man åka tåg från Malmö till Hamburg på tre timmar och frakta mer gods på järnväg.
Europaspåret från Landskrona till Köpenhamn hade kunnat passa in i ett sådant godspussel, men fick under hösten 2018 tummen ner från Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA). En fast HH-förbindelse kan Birk Olesen tänka sig, men bara för bilar. Och en sådan är inte försvarbar ur klimatsynpunkt, speciellt inte när färjorna går på batteri.
Danmark vill inte bygga ut järnvägen mellan Helsingör och Köpenhamn. Men en metro mellan Malmö och Köpenhamn är en annan sak, där finns det både ett svenskt och ett danskt intresse.
Karin Svensson Smith (MP), som i fyra år varit ordförande i riksdagens trafikutskott, har nu lämnat rikspolitiken. Hon anser att Skåne verkligen är missgynnat när det gäller järnvägssatsningar.
I en intervju i HD och Sydsvenskan kritiserade Karin Svensson Smith skånska kommun- och regionpolitiker för att inte vara tillräckligt eniga i sina krav på regeringen. Och för att envisas om en fast HH-förbindelse:
”Det är ett omöjligt projekt av flera skäl. Det är till nackdel för Skåne att HH-tunneln finns bland de projekt som Region Skåne prioriterar.”
2019 kan bli året när metroplanen går om HH-förbindelsen på den skånska prioriteringslistan. Europaspåret är inte ens med där.
Och då riskerar de nordvästskånska politikerna att stå där maktlösa för att de inte tittade tillräckligt långt utanför kommungränsen.
Gå till toppen