Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Københavns Lufthavn

Kastrups tillväxt hotas av Brexit och bränslepriser

Ledningen för Københavns Lufthavn räknar med fortsatt tillväxt i år, efter fjolårets rekord då drygt 30 miljoner passagerare passerade genom flygplatsen. Men det finns mörka moln som kan bromsa ett nytt rekord 2019. Brexit och stigande bränslepriser skapar osäkerhet kring tillväxten.

Drygt 30 miljoner passagerare reste till och från Köpenhamns flygplats förra året och ledningen räknar med fortsatt tillväxt i år.Bild: Thomas Frostberg
Prognosen för det nya året är fortsatt tillväxt även efter rekordsiffrorna för 2018, enligt flygplatsens vd Thomas Woldbye.
– Allt tyder på att framgången fortsätter, men det är avgörande att resande kan nå resten av världen via direktlinjer. Vid årsskiftet hade vi 174 direktlinjer ut från Köpenhamn, varav 39 till resmål utanför Europa, och vi räknar med att tillsammans med flygbolagen stärka rutterna till och från Köpenhamn också under 2019, säger han.
Läs mer: Nytt trafikrekord får Kastrup att dra ifrån Arlanda
Samtidigt finns det ett antal osäkerhetsfaktorer som förväntas dämpa tillväxten. Bland annat gäller det trafiken till Storbritannien, där London är den enskilda destination som har flest resenärer av alla från Kastrup – med över två miljoner passagerare årligen.
– Det finns fortfarande inget Brexit-avtal på plats, konstaterar Thomas Woldbye.
Utgången av Brexit skapar bland annat osäkerhet kring hur rutinerna på sikt ska se ut för säkerhetskontroller när passagerare på väg till och från London och Storbritannien byter flyg i Köpenhamn. Om de måste gå igenom en ny säkerhetskontroll i Köpenhamn innebär bytet mer krångel och att resan tar längre tid.
– Samtidigt ser vi ut att få ännu en sommar med massiva flygförseningar på grund av ett fullt europeiskt luftrum, strejk bland flygledare i Europa och generell brist på kapacitet. Detta är ett gemensamt europeiskt problem som kräver politiska insatser och det brådskar.
Stigande bränslepriserna pressar också flygbolagens ekonomi samtidigt som klimatdebatten blivit allt mer påtaglig för branschen.
– Vi förväntar oss att klimatdebatten tar ännu mer plats 2019, även om flygets koldioxidutsläpp är begränsat till mellan två och fem procent sett till de totala klimaträkenskaperna. Men vi är en bransch som växer och har därför en stor uppgift att lösa och kommer under 2019 att sätta nya ambitiösa mål för hur vi som som flygplats aktivt kan minska vår egen klimatbelastning och bli helt koldioxidneutrala, säger Thomas Woldbye.
– Tillsammans med resten av branschen kommer vi också arbeta för att utveckla alternativa lösningar så att hela flygresan kan bli netural för klimatet, men det är inte något vi kan göra ensamma utan det kräver stora investeringar, forskning och utveckling av innovativa lösningar som inte existerar idag.
Läs mer: Var tionde passagerare bort från Malmö airport förra månaden
Gå till toppen