Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Cure-a-phobia: ”Vi visste inte hur stort det skulle bli”

I sin singel "Barbie girl" klär Cure-a-phobia 90-talshiten i nya kläder. Den 18 januari släpps hela skivan "Regeneration" som inspirerats av valet och "Me too-rörelsen".

Den 18 januari släpper Cure-a-phobia nytt och bjuder in till releasekonsert.
Rätt så feministiskt och politiskt. Ungefär så beskriver Cure-a-phobia andan i sitt nya album "Regeneration". Snart släpps skivan och i samband med det bjuder de in till releasekonsert på Victoriateatern.
– Den oro vi kände över världsordningen gestaltas i musiken. Men inte bara oro utan också ilska. Vad kan vi göra liksom? Vi måste förändra något, säger Elina Nygren, när vi träffas på Mitt Studio där bandet håller till.
Cure-a-phobia består, förutom henne på viola och såg, av Jenny Nilsson, sång och klockspel, Fanny Gunnarsson, piano, sång och wurlitzer och Anne Marte Eggen, elbas.
Ett första album, "Water", släpptes 2012 och ett andra, “What’s Kind About Mankind”, 2014. 2016 ersatte Anne Marte basklarinettisten Daniel Hanson Cederskär och när hon gjorde entré utvecklades bandet till något nytt.
– Vi har haft jättesvårt att beskriva musiken i genreord men jag tror att vi har gått lite mer åt det poppiga hållet, säger Fanny om musiken som ofta beskrivs som genreöverskridande och blandar pop, jazz, kabaré och folkmusik.
Albumtiteln "Regeneration" anspelar bland annat på att gruppen omskapas men också på teman som att växa upp, att släppa kontrollen och att återskapa sig själv. Under arbetet med skivan har projektet hela tiden växt. På de 11 spåren hörs 13 gästartister.
– Vi visste inte hur stort det skulle bli – det bara exploderade. Vi har så många goda musikerkompisar som vi vill ha med och som vill vara med, säger Elina.
Gästar gör bland annat gitarristen Johnny Essing från bob hund, sångaren Thom Hell, Sousou Cissoko, kora och sång, Nils Andersson, dàn bau och Andreya Ek Frisk, mandolin.
– Vi har ganska många udda instrument som gäster och det passar bra i Cure-a-phobias anda: att låta nya ljud få plats, säger Anne Marte.
Att hejda sig, och att sätta gränser, är något som gruppen kämpar med. Det egna bandnamnet leker med tanken på att sluta ängslas och i stället övervinna sina rädslor.
Vad har ni för fobier just nu?
– I höst har vi pratat mycket om att våga vara svag och skör och att det är helt okej att man inte orkar allting, säger Elina.
– Vi lägger ribban väldigt högt och det måste vara okej att sänka kraven på sig själv och gruppen. Det behöver inte alltid bli perfekt, säger Fanny.
Med sin senaste singel "Barbie girl", där texten bland annat pratar om hur livet i plast är fantastiskt och att Ken får röra Barbie både här och där, vill de klä om 90-talshiten i nya kläder och i en mer passande stil i efterdyningarna av "Me too".
– Det är väldigt spännande att låten är så djupt obehaglig när man lyssnar på texten. Om man gör det så är den inte alls oskyldig utan problematisk på många sätt, säger Elina.
– När man plockar bort allt runt om kring, och gör om den till den här lite mer dystra valsen som vi har gjort, då kommer texten fram och den blir mycket obehagligare, lägger Fanny till och fortsätter:
– Det känns fint att ha gjort en annan version så att det inte bara får finnas en sida av låten utan att vi kan visa upp en annan sida av myntet.
Fredagen den 18 januari kliver Cure-a-phobia upp på Victoriateaterns scen tillsammans med nästan alla sina gästartister.
– Det blir en speciell kväll och det är kanske enda gången det händer. Om vi ska i väg och spela kommer det inte vara möjligt att ha med alla tretton på turné, säger Fanny Gunnarsson.
Fakta

Cure-a-phobia

Vad: Cure-a-phobia släpper skivan "Regeneration" och firar med releasekonsert.

Vilka: Jenny Nilsson, sång och klockspel, Fanny Gunnarsson, piano, sång och wurlitzer, Elina Nygren, viola och såg och Anne Marte Eggen, elbas.

När: Den 18 januari klockan 19 (på scen 19.30)

Var: Victoriateatern i Malmö.

Gå till toppen