Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Vi kan använda pengarna från Anders Borgs skatt

Boo Nilsson tycker att pengarna från trafikförsäkringsskatten kan användas till utgifter trafikolyckor där cyklar är inblandade.Bild: Patrick Persson
”Det är hög tid att riksdagen beslutar att cyklar ska ingå i den obligatoriska trafikförsäkringen” skriver advokaterna Kerstin Vogel och Peter Zeijersborger.
Läs också ”Det är hög tid att riksdagen beslutar att cyklar ska ingå i den obligatoriska trafikförsäkringen.”
Detta problem är löst, pengar finns redan genom ”trafikförsäkringsskatten”. En skatt som infördes 2007, som från början var en idé från alliansregeringens dåvarande finansminister Anders Borg.
Skatten tas ut på trafikförsäkringspremien. Detta innebär en kostnad på upp till 1 400 kronor per bil och år (i ditt försäkringsbrev finns summan hur mycket du betalar), vilket årligen genererar över tre miljarder kronor till statskassan.
Syftet med skatten var att pengarna skulle gå till rehabilitering och vård av trafikskadade och var ett första steg mot en större reform som gick ut på att trafikförsäkringen skulle ta över vårdkostnaderna från den allmänna sjukförsäkringen vid trafikskador. Den delen av sjukförsäkringen skulle alltså bli privat. Men så blev det inte. Försäkringssystemet har inte förändrats, ändå finns skatten kvar!
Det innebär att Sveriges fordonsägare har sen införandet av ”trafikförsäkringsskatten” betalt cirka 33 miljarder till något som inte blev av. Så nu är det tid att slutföra och ta bort denna skatt eller varför inte låta dessa pengar gå till trafikolyckor där cykeln är inblandad.

Boo Nilsson

Gå till toppen