Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Hur många tror ni att en 90-åring har att ringa till?

Mina föräldrar har, som många äldre, fast telefoni. Det skriver Margaretha Andersson.Bild: PONTUS LUNDAHL
Min fråga gäller inte mig själv utan mina föräldrar, båda över 90 år. De är friska, bor kvar i sitt hus och sköter sig helt utan hjälp. Och de har, som många äldre, fast telefoni.
Nu har de fått ett brev från Telia som gjorde oss alla väldigt upprörda. Månadsavgiften ska höjas från 205 till 329 kronor!
Hur tror ni det känns för en trogen kund att få ett brev från er som börjar med ”Nu förbättrar vi din hemtelefoni …” och att de nu kan ringa hur mycket de vill för samma kostnad. På den senaste fakturan låg deras samtalskostnad på 41 kronor.
Hur många tror ni förresten att någon som är över 90 år har att ringa? Förhoppningsvis familj, men vännerna är tyvärr få vid denna ålder.
Och i vilken ålderskategori finns de som inte har möjlighet till bredbandstelefoni? Man kan ju bara gissa. Samtidigt är det otroligt viktigt, för att inte säga helt nödvändigt, att de har en telefon, både för sin egen del och för oss runt omkring.
Vad tycker Telia att en äldre människa utan bredband ska göra för att slippa denna hutlösa månadsavgift?
Förstår att allt detta är ett led i utvecklingen, men ni är 15-20 år före er tid. Just nu känns det bara oerhört, oerhört cyniskt.

Margaretha Andersson

Svar:

Det stämmer att vi gör förändringar och även höjer priset, men för många blir det billigare än tidigare. I det nya priset ingår nu alla samtal inom Sverige till både fasta och mobila telefoner, vilket innebär att våra kunder kan ringa precis hur mycket de vill. Vi vet att många äldre tidigare har varit oroliga för att inte ha koll på sina kostnader och därför har hållit nere på ringandet. På många kunders önskemål gör vi därför om och förenklar för att göra det lättare att hålla kontakt med familj och vänner.
Eftersom dina föräldrar ringer så väldigt lite så föreslår jag att du tar kontakt med vår kundtjänst, det kan finnas andra alternativ som passar bättre.

Irène Krohn

Presschef Telia
Gå till toppen