Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Allt fler klagar på byggjobb i hemmet

En ny värmepump som inte fungerar, fel lutning på badrumsgolvet eller läckor i nydragna vattenledningar. Allt fler svenskar anmäler hantverkare, entreprenörer och leverantörer som använts för renoveringar och förbättringar i hemmet.

Antalet ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden har ökat med 67 procent de senaste fem åren.
– Antalet anmälningar som hamnar på vår avdelning bostad ökar igen, efter att avdelningen haft en lite minskad inströmning under 2017. Anmälningarna rör allt från uppförande av hus till byggandet av en garderob och köp av larm, säger Elin Envall, beredningsjurist på Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Anledningarna till den ökade mängden anmälningar kan vara flera. Svenskar lägger mycket pengar på att bygga om och inreda sina bostäder.
Enligt en internationell undersökning som företaget Houzz.se gjorde 2017 ligger svenskarna i topp när det gäller att renovera. Men nya regler för företag kan också bidra till att antalet anmälningar ökar.
– Företag som hamnar i en tvist har en skyldighet att upplysa konsumenterna om möjligheten att vända sig till ARN, säger Elin Envall.
Under 2018 gjordes 2 122 anmälningar till ARN. Det är en ökning med mer än 500 ärenden jämfört med 2017. Backar man ytterligare några år blir trenden tydlig. 2013 inkom 1 269 ärenden till ARN bostadsavdelning. Årets siffra innebär alltså en ökning med 67 procent de senaste fem åren.
Av de anmälningar som avgjordes av ARN förra året föll 53 procent ut till konsumentens fördel. Det finns hjälp att få för den som är missnöjd med det arbete en hantverkare har utfört eller som anser att entreprenören inte håller sig till överenskomna avtal. Likaså för den som fått produkter som inte håller som förväntat.
– Ta reda på dina rättigheter. Vi kan inte ge råd, men du kan vända dig till konsumentvägledningen i din kommun eller till "Hallå konsument", säger Elin Envall, som fortsätter:
– Framför dina krav till entreprenören. Om företaget säger nej till dina krav eller inte svarar inom skälig tid har du möjlighet att skicka in en anmälan till ARN.
Och den gyllene regeln:
– Tänk på att alltid ha skriftliga avtal.
Fakta

Fler klagar till ARN

Inkomna ärenden till avdelningen bostad hos Allmänna reklamationsnämnden

År Antal ärenden

2008 1428

2009 2035

2010 1345

2011 1312

2012 1537

2013 1269

2014 1255

2015 1486

2016 1795

2017 1605

2018 2122

Källa: Allmänna reklamationsnämnden

Gå till toppen