Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tobias Lindberg: Bankerna har bäddat för bedragare.

Bankkunders ilska kokar. Under 2018 ökade anmälningarna mot banker till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, med 85 procent. Främst handlar det om ersättning vid bedrägerier. Kunder har till exempel blivit uppringda av bedragare och lurade att lämna ifrån sig koder eller logga in på bank-id.
Knappt två av tio bedragna fick rätt i ARN. Bankerna anses vara tydliga med vad som gäller. Men satt i ett större sammanhang är det ändå inte konstigt att anmälningsstatistiken ser ut som den gör.
På senare år har banker stängt otaliga kontor, minskat kontanthanteringen och ersatt personlig service med digital självbetjäning. En rapport från länsstyrelserna ger en bild av hur snabbt utvecklingen gått. Enbart under 2018 försvann 375 platser för kontantuttag i landet. Sedan 2011 har dessutom antalet betalningsförmedlingsmöjligheter minskat från 2 605 till 1 616 stycken.
Alla bankkunder hänger inte med i förändringstakten. Vissa har motats in i en digital värld av tjänster som de varken känner till eller behärskar fullt ut. Men vid bedrägerier kan de ändå få beskedet att de har varit godtrogna och får skylla sig själva.
Bankerna måste undersöka hur systemen kan bli ännu säkrare och hur de kan nå fram ännu bättre med information. Men utöver det kunde de gott visa särskild generositet mot kunder som blivit lurade. Förändringarna som bäddat för bedragare har trots allt även hjälpt bankerna att gå med högre vinst.
Gå till toppen