Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Guide: Så klagar du på rätt sätt

Missnöjd med fasadrenovering? Eller är nya tapetseringen av sovrummet både sned och vind? Tvister med hantverkare är inte ovanliga, och som konsument har du all rätt att klaga och bestrida. Så här ska du göra om du vill öka dina chanser att få rätt.

Är ni inte överens, du och hantverkaren? Arkivbild.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Blev något fel? Se då till att du som köpare av tjänsten först och främst reklamerar den inom en rimlig tid. Informera helt enkelt företaget eller hantverkaren om att du är missnöjd och att det inte alls blev vad du tänkt dig.
Klagomål ska lämnas inom rimlig tid – gärna skriftligt – så snart som möjligt. En bra hållpunkt är två månader.
Vad är då ett fel – egentligen?
Att du i efterhand ångrar färgen du själv valt till dina väggar kan inte målaren ta ansvar för. Om det som målats däremot är inte är fackmässigt utfört – väggen kanske blev randig eller bara fläckvis målad – så kan du ha rätt att reklamera.
Ett annat fel är om tjänsten du beställt inte stämmer överens med vad ni avtalat, eller om företaget du anlitat kanske inte har utfört jobbet enligt de säkerhetsföreskrifter som gäller.
Du har reklamerat felet. Vad händer nu då? Du har en rad åtgärder att välja mellan:
• Kräv att felet rättas till.
• Kräv prisavdrag.
• Håll inne en del av betalningen. Det kan du göra om företaget inte avslutat uppdraget i tid. Men förseningen får inte bero på dig!
• Häv avtalet. Fungerar i vissa fall, exempelvis om tjänsten inte är färdig och tiden var av betydelse.
• Kräv ekonomisk ersättning för felet om den orsakat skada.
Ta ärendet vidare till ARN?
Kommer ni inte överens, du och hantverkaren? Säger det anlitade företaget nej till dina krav, eller har du inte fått svar överhuvudtaget? Då kan du vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden).
Innan du sätter igång, hör dig för och passa på att få råd av konsumentvägledaren i din kommun.
För att anmäla hantverkstjänster som rör din bostad finns en rad krav att uppfylla för att ärendet ska prövas. Värdet av vad du kräver ska bland annat uppgå till minst 2 000 kronor och anmälan ska ha inkommit till ARN inom ett år från det att du första gången klagade på hantverkstjänsten. Om du skickar in anmälan, se till att bifoga din bevisning och håll dig på en lättfattlig, kort nivå.
Bifoga alltid bevis – allt från kvitton och foton till garantier. Besiktningsintyg från en opartisk besiktningsman kan också användas som bevis.
Och sen då?
Oavsett vad ARN sedan beslutar är det bra att känna till att det inte går att överklaga. Och även om avgörandet blir till din fördel så behöver inte företaget följa det – även om många faktiskt gör det.
Sista utvägen kan vara att pröva tvisten i domstol. Var då beredd på att få stå för alla rättegångskostnader själv – om du förlorar.
Gå till toppen