Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Finalisterna till årets matbluff klara

Margarin som främst består av palmolja – och en ”grönsaksjuice” som mest är gjord på äpple. Och något som för tankarna till yoghurt, men inte innehåller någon bakteriekultur.

Finalisterna när svenska folket ska utse årets matbluff.Bild: Pressbild: Äkta vara
Det är tre av de fem finalisterna till det föga hedrande priset Årets matbluff 2018.
Det är fjärde året som priset delas ut av föreningen Äkta vara som vill motverka vilseledande marknadsföring av mat och dryck. Under 2018 kom det in 120 nomineringar från allmänheten vilket var nytt rekord.
– Det visar att många konsumenter stöter på produkter som de känner sig lurade av och att de tycker att det är ett problem, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.
En jury har utsett de fem nominerade finalisterna som allmänheten ska få rösta om:
1. Glacéau Smartwater. Varumärket ägs av Coca Cola. Det är inte ett smart, men ett dumt flaskvatten genom att det tillverkas på ett omständligt sätt och med ett dyrt resultat, menar föreningen Äkta vara. Det är inte heller klimatsmart med långa transporter av vattnet, framhåller föreningen.
2. Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice. Drycken innehåller rödbeta, selleri och fänkål enligt framsidan. Men den består till cirka två tredjedelar av äppeljuice – och andelen fänkål uppgår bara till 0.08 procent, påpekar föreningen Äkta vara.
3. Oatly Havregurt naturell. Det är ett försök att imitera yoghurtens konsistens och smak, något som namnet anspelar på, menar föreningen Äkta vara. Men produkten innehåller ingen levande bakteriekultur, framhåller föreningen.
4. Lätta Original. Lättmargarinet beskrivs som tillverkat i Sverige på svensk rapsolja och smakrik kärnmjölk. Men i den finstilta innehållsförteckningen på baksidan framgår att den främsta ingrediensen, efter vatten, är den numera så kritiserade palmoljan.
5. Festis Guanabana pineapple. Namnet ger sken av att drycken är smaksatt med guanabana, menar föreningen Äkta vara. Den innehåller också en puré av den tropiska frukten, men den utgör inte mer än 0,003 procent. Purén från en enda frukt räcker därför till 66 000 flaskor, enligt föreningen.
Föreningen menar att det oönskade priset fått effekt.
– Nästan två tredjedelar av de 15 finalister som har tävlat sedan vi drog igång antipriset har antingen plockats bort ur sortimentet eller förbättrats och blivit mindre bluffiga. Det är precis det vi vill åstadkomma, ärligare produkter, säger Björn Bernhardson i pressmeddelandet.
Tidigare år har Valios kefir, Eriks tryffelbearnaise och Polaricas Kronhjortskav fått den mindre attraktiva utmärkelsen.
Vem som vinner tävlingen den här gången presenteras i TV4 Nyhetsmorgon den 23 januari.
Gå till toppen