Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

En robot för mänskligare samtal

En humanoidrobot att samtala med, som rör sig och reagerar som en människa.
Ett datorspel som engagerar 10-15-åringar i hållbarhet och miljö. En pilotutbildning i datorn som ger en överblick över cockpit.
Det är några av de projekt/uppfinningar som studenter vid LTH och i kognitionsvetenskap denna torsdag visade upp i Lux-huset vid Helgonavägen.

Betty Tärning, forskare och försökskanin, testar datorspelet som engagerar barn och ungdomar i hållbarhet och miljö. Jakob Håkansson från projektgruppen guidar.Bild: Tom Wall
På denna mässa torsdag-fredag med ”framtidsprojekt för interaktiv innovation” får besökarna själva prova på. Till exempel att kommunicera med en robot.
– Robotar är vanligtvis väldigt stela, påpekar Gustav Harrysson som ingår i en av projektgrupperna.
– Men mänsklig kommunikation bygger ju väldigt mycket på kroppsrörelser, som vi använder för att förmedla information.
Alltså har ”robotgruppen” konstruerat en robot som reagerar på en persons huvudrörelser med egna huvudrörelser, utifrån hur människor normalt rör sig under ett samtal.
– Vi har filmat oss själva under ett samtal och sedan lärt roboten hur den ska svara på vissa rörelser. Om den inte känner igen en rörelse härmar den bara människan, säger Hampus Johansson.
– Roboten är bekvämare att interagera med, det känns väldigt onaturligt att prata med någonting som inte ger någon feedback, påpekar Gustav Harrysson.
En mänskligare samtalspartner med något annorlunda utseende.Bild: Tom Wall
Feedback är också vad projektet ”Realtidsanpassad feedback” handlar om. Här har studenterna konstruerat ett datorspel som lär skolelever fysik och historia.
– Spelet finns sedan tidigare, men vi har vidareutvecklat det, säger Amanda Wikholm.
Eleverna ska fås att verkligen läsa och använda feedbacken de får av spelet. Deras ögonrörelser registreras av datorn.
– Om de inte tittar tillräckligt länge börjar systemet ge svar och går tillbaka i läroprocessen, för att på olika sätt få tillbaka elevens uppmärksamhet på spelet, förklarar Amanda Wikholm.
Denna fredag visas fem nya VR-projekt i Lux-huset klockan 9.30-12:
”Loopspelet - ett programmeringsspel för barn i åldrarna 4-6 år”, ”Augmented Security — en AR-prototyp för väktare på rond”, ”En robot med känsel – från receptorer till sensorer”, ”Galileo Galileis verkstad i Virtual Reality — experimentera, tänk och reflektera” samt ”(Tillbaka till) Framtidens operatörscentral med Virtual Reality”.
Två filmer om de olika uppfinningarna finns på Youtube:
Amanda Wikholm demonstrerar fysik- och historiespelet som uppdaterats till att läsa av elevens uppmärksamhetsnivå och sedan kan agera för att engagera mera.Bild: Tom Wall
Gå till toppen