Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tobias Lindberg: Elnätet är ingen rolig historia.

Nyhetsinslaget påminde om en vits som knappt var rolig ens på 1980-talet. Den om norska elbilen som aldrig lanserades i Sverige – eftersom sladden inte räckte så långt.
Nu är det i Sverige som elledningarna inte räcker. Några av landets mest tätbefolkade områden hotas av elbrist, varnar ansvariga myndigheten Svenska kraftnät. Där ligger kapaciteten i stamnätet på eller nära sin övre gräns. Och allra värst är situationen i Malmöregionen och Mälardalen.
Städerna växer med allt fler bostäder, ökad kollektivtrafik och elkrävande industri. El saknas egentligen inte, men den produceras främst i norr och används mest i söder. Effekten i ledningarna räcker helt enkelt inte till vid överföringen. Svenska kraftnät säger nej till effekthöjning tills förstärkningar har gjorts. Det kan stoppa alltifrån byggprojekt till nyetablering av företag.
"För tre år sedan hade vi inte det här problemet", säger myndighetens marknadsstrateg Niclas Damsgaard till SVT.
Det ger skäl att vara betydligt mer förutseende nu. Att dra nya ledningar från norr till söder tar 10–15 år. Och frågan är om andra möjligheter – som att sprida förbrukningen över dygnet och producera mer lokalt – räcker för att möta de kommande behoven.
Enligt 73-punktsprogrammet, som den nya regeringens politik utgår från, ska nyförsäljning av bensin- och dieselbilar förbjudas 2030. Det talar för en snabb ökning av antalet elbilar som behöver laddas.
I somras uppmanade Svenska kraftnät en elproducent i Stockholm att behålla sin kolkraft för att klara den nya laddinfrastrukturen.
"Vi kan inte … göra allting på en gång", förklarade generaldirektören Ulla Sandborgh i Dagens industri.
Men att av klimatskäl gå över till elbilar - och sedan ladda dem med el från fossila källor?
Nog låter det som ett dåligt skämt i klass med Norgehistorien.
Gå till toppen