Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Excentriker tar plats i filmvåren

Kärlek på nöjesfält, en operadiva med revanschbehov, dystopi-sci-fi och ett flertal dokumentärer som visar upp nya sidor istället för typiska eländesskildringar präglar den svenska filmvåren.

Regiduon Måns Mårlind och Björn Stein har gjort "Eld & lågor", ett kärleksdrama som utspelas på två rivaliserande nöjesfält. "Det ska kännas som att åka berg- och dalbana att se filmen", säger de.Bild: Stina Stjernkvist / TT
Samtidigt som den nya kulturministern Amanda Lind (MP) blev offentliggjord på regeringens pressträff samlades filmbranschen till vårens sedvanliga presentation av de svenska filmer som får premiär.
Lind, vars föregångare Alice Bah Kuhnke förändrade filmpolitiken på djupet, kan räkna med en flitig uppvakning från branschen. På plats i Filmhuset i Stockholm var Eva Hamilton, ordförande för Film- och tv-producenterna, med en lång önskelista till både närings- och kulturdepartementet. En viktig punkt betonade behovet av att stärka Svenska filminstitutets oberoende från kulturdepartementet, för att förhindra politisk styrning.
Om den nya kulturministern får tid att gå på bio finns det som så ofta på vårkanten många dokumentärer att välja på. Två svenska excentriker får ta plats på repertoaren, operadivan Siv Wennberg (mest glamorös i lokalen) i "Sivandivan" och i "Hans Arnold – penselns häxmästare" skildras konstnären Hans Arnolds konst och liv.
Ett flertal dokumentärer bjuder också på alternativa bilder av miljöer vi mestadels är vana att se på som eländiga. Folke Rydéns "Ovan Babylon" visar nya sidor av Irak och i ett bortglömt flyktingläger i Marocko ryms oväntat humoristiska och glädjefyllda stunder i "Hamada".
Lina Mannheimer har i "Parning" valt att rikta kameran mot 90-talistgenerationen för att se hur deras relationer påverkas av den gigantiska digitala marknad där de har tillgång till allt och alla hela tiden.
– De har aldrig levt utan snabbt bredband och jag insåg att jag tillhörde en av de sista generationerna som kan minnas ett före och ett efter.
TT: Vad hittade du som känns specifikt för 90-talisterna och deras relationer?
– Vi vet inte riktigt konsekvenserna av den digitala revolutionen än, men jag märkte av att porr influerar dem och deras sexualitet. Det är spännande. Sedan finns det en massa myter också, om att den här generationen skulle vara så okänslig men det har jag inte upplevt alls. Visst, vi kan ha diskussioner där de slänger sig med avancerade porruttryck till exempel, men samtidigt prata i en timme om hur det känns att ta första steget till att fråga om man får kyssa någon.
En av få storfilmer i vår är regiduon Måns Mårlinds och Björn Steins nya "Eld & lågor", som utspelas på två rivaliserande nöjesfält i Stockholm. Filmen bygger på en sann historia, som de föll för direkt när de fick höra den.
– Vi hade flera fantastiska luncher med barnen till de inblandade och fick höra massor av historier. Var alla sanna? Och spelade det någon roll när de var så bra? Det där kände vi att kunde göra något av, säger Björn Stein.
Filmen utspelas under 1940-talet, men som vanligt jobbar de visuellt drivna regissörerna med en förhöjd verklighet.
– Vi kände ganska snabbt att om vi ska göra en film om kärlek på ett nöjesfält, då ska filmen vara som ett nöjesfält, det blir som en känslomässig berg- och dalbana, säger Måns Mårlind.
Fakta

den svenska filmvåren

"Britt-Marie var här", regi Tuva Novotny. Fredrik Backman-filmatisering med Pernilla August. Premiär: 25 januari.

"Aniara", regi Pella Kågerman och Hugo Lilja. Dystopisk sci-fi som bygger på Harry Martinsons epos. Premiär: 1 februari.

"Ahmad Maryam", regi Saleh Jamal Eddin. Kärleksdrama om Ahmad som flyr Syrien för Sverige. Premiär: 1 februari.

"Moa Martinson - landsmodern", regi Maj Wechselmann. Dokumentär om Moa Martinson som vår första metoo-författare. Premiär: 7 februari.

"Eld & lågor", regi Björn Stein och Måns Mårlind. Förbjuden kärlek på nöjesfält. Premiär: 14 februari.

"Till drömmarnas land", regi Victor Lindgren. Rumänska Sabina blir vän med svenska Elin. Premiär: 22 februari.

"Hans Arnold – penselns häxmästare", regi Micke Engström. Om konstnären Hans Arnold. Premiär: 1 mars.

"Kungen av Atlantis", av Simon Settergren. Dramakomedi om son med schizofren pappa. Premiär: 15 mars.

"Lucky one", regi Mia Engberg. Poetisk betraktelse över ljus och mörker hos gangstern Vincent. Premiär: 15 mars.

"Sivandivan", regi: Gustav Ahlgren och Emelie Jönsson. Om operasångerskan Siv Wennbergs liv. Premiär: 20 mars.

"Hamada", regi Eloy Dominguez Serén. Dokumentär om unga vänner i ett bortglömt flyktingläger. Premiär: 22 mars.

"Parning", regi Lina Mannheimer. Om två 90-talister och deras syn på kärlek och relationer i en digital tid. Premiär: 29 mars.

"Fågelfångarens son", regi Richard Hobert. Drama om sonlös familj på Färöarna. Premiär: 5 april.

"Transnistra", regi Anna Eborn. Dokumentär om 16-åriga Tanya som bor i utbrytarrepublik i östra Moldavien. Premiär: 12 april.

"Ovan Babylon", regi Folke Rydén. Murtada vill flyga luftballong över sitt älskade Irak. IS vill annorlunda. Premiär: 15 april.

"Koko-di Koko-da, regi Johannes Nyholm. En tältsemester förvandlas till en mardröm när en varietéartist förföljer ett krisande par. Premiär: våren.

"Mareld", regi Ove Valeskog. En thrillerinspelning blir till något annat när ett filmteam åker till skärgården. Premiär: våren/sommaren.

Gå till toppen