Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lundakontor har vuxit med 200 anställda genom digitalisering

Efter flera stora varsel i Lund under hösten finns det företag som går mot strömmen när det gäller den biten. PWC i Lund har utökat sin personalstyrka med 200 medarbetare på två år.

PWC i Lund har anställt 200 nya medarbetare under en tvåårsperiod.Bild: Charlotte Carlberg Bärg
Revisionsbranschen har gått igenom stora strukturella förändringar efter de senaste årens marknadsförändringar och digitaliseringar.
Till exempel finns det nya digitala verktyg med vilka man kan leverera revisioner på, något som kräver ett helt nytt arbetssätt i framtiden. För PWC i Lund har digitaliseringen inneburit anställningstillfällen, istället för omvänt.
Pwc genomgick i augusti 2016 en förändring av sin leveransmodell vilket i sin tur ledde till att bolaget skapade ett digitalt servicecenter i sina befintliga lokaler i Lund. Det idag två och ett halvt år år gamla digitala servicecentret förser bolagets 34 revisionskontor med uppdrag.
– Vi tyckte att tiden var mogen för oss och våra 40 000 kunder. När det finns ett moment i revisionen som vi repeterar ville vi förenkla arbetsmetoderna och standardisera dem och centralisera dem på en plats, säger Bo Karlsson, transformation leader på PWC.
PWC ville lägga sitt digitala servicecenter där det fanns ett revisionskontor men också med närhet till universitet - och högskola. Enligt beräkningarna bedömde man att det nya servicecentret skulle kunna sysselsätta 250.000 timmar, vilket innebar drygt 200 personer.
En personalomsättning på 20 procent, vilket för PWC:s del innebär 40 nya kollegor varje år kräver ett stort upptagningsområde. Med bra logistik och en attraktiv region bedömdes Lund vara rätt plats.
Efter en mjukstart med tre anställda har servicecentret vuxit till 200 anställda på två år.
– Av de tvåhundra anställda jobbar 190 heltid. Merparten är fast anställda och resten är inhyrda konsulter på säsongsanställning eller timbasis, säger Sara Nordberg-Jansson, ansvarig för servicecentret i Lund.
En del av de nyanställda har akademisk utbildning, men långt ifrån alla, men de flesta har någon form av ekonomisk utbildning.
– Det är blandat. Några har jobbat med administration, it eller har teknisk inriktning. En del är gymnasieekonomer som kommer direkt från gymnasiet och är i 19-20-års åldern, som vill testa på vad man vill göra i framtiden.
För 80 procent av de anställda på servicecentret är det här det första jobbet, en slags inskolning i arbetslivet.
– Vissa kanske fortsätter med studier, går vidare med någon ekonomisk inriktad utbildning. Internt går en del vidare och vill bli revisorer. Några väljer andra yrken, men oavsett blir det här en språngbräda, säger Sara Nordberg-Jansson.
En annan uppsida som Bo Karlsson ser när en del av verksamheter växer så snabbt är att man utvecklas tillsammans, alltifrån att etablera nya processer till att hitta ändamålsenliga digitala system.
– Det här var inget färdigt projekt när vi startade upp. Alla personer får möjlighet att vara med och skapa det vi håller på att bygga.
Sett till sin storlek hade PWC ett försprång när det kom till att starta ett servicecenter av den här typen, givet de många kunder de har. Enligt Bo Karlsson är de ensamma på den svenska marknaden om ett sådant här digitalt servicecenter.
– Vi jobbar med information, ta in, granska, sammanställa, bekräfta, dra slutsatser och analysera. Men mycket av det man kan automatisera innefattar delen att inhämta information, säger Bo Karlsson.
Han menar att det manuella arbetet och de fysiska personerna alltid kommer att vara en stor del av revisionsbranschen, som kundkontakten och att dra slutsatser, men det finns mycket i den stora massa av data inom revisionen som kan automatiseras.
– Medarbetarna upplever att arbetet blir mer kärnfullt och meningsfullt, det innebär också en snabbare karriärutveckling när man tagit bort den logistiska biten.
På PWC ser man inte att de 200 kollegorna kommer att bli färre om ett eller två år, i takt med att automationen går framåt.
– Då har vi hittat nya arbetsmoment. Det vi sett inom redovisningen kommer att ske inom revision också, att automation och smarta tekniker kommer kunna göra en hel del. Det blir inte yrken som försvinner, men det blir en konsolidering, säger Bo Karlsson.
Gå till toppen