Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ingrid Runsten: ”Simsalabim, en Södertunnel kan inte trollas fram.”

Helsingborgs tidigare näringslivsdirektör Renée Mohlkert arbetar för HH-förbindelsens förverkligande, och hyser inga tvivel på att såväl HH-tunneln som Södertunneln blir av.Bild: Britt-Mari Olsson
Till sommaren rullar den första Helsingborgsexpressen – eldriven – på den ombyggda Drottninggatan-Järnvägsgatan. Mellan Helsingborg och Helsingör går två av de stora färjorna på batteri. Det gör luften bättre i stan och minskar utsläppen av koldioxid.
Helsingborg har också en av landets största containerhamnar med en kombiterminal där gods omlastas från lastbil och tåg till sjötransport. Mer gods på tåg till den terminalen vore bra för miljön.
Men påfarten till färjorna och kombiterminalen kolliderar åtminstone delvis med planerna på det nya bostadsområdet H+. Det handlar inte bara om buller och förorenad mark utan också om infrastruktur som är av riksintresse.
Det begränsar de styrande kommunpolitikernas inflytande och visar på behovet av att ha mer än en strategi framåt för hur staden ska utvecklas. Annars blir det lite som det blir. Som med bostadsområdet Oceanhamnen som blir en stadsdel för dem som har råd med en Sundsnära bostadsrätt. Och är det enda som hittills har påbörjats av de stora planerna för H+.
Helsingborgs Dagblad har i en serie artiklar granskat varför H+, som var tänkt att rymma 5 000 bostäder 2035 och som skulle knyta samman Söder med Centrum, inte har kommit längre.
Buller och hamnverksamhet är hinder, men den felande länken är främst Södertunneln, en sedan decennier tillbaka planerad järnvägstunnel söder om Knutpunkten för att bygga bort barriären som spåren utgör. Men när det 2011 stod klart att den skulle bli dyrare än vad som tidigare beräknats pausades projektet på obestämd tid.
Nu är Södertunneln mest en förhoppning om en stor andel statlig finansiering, en del i ett paket vars huvudsakliga beståndsdel är en järnvägstunnel till Helsingör. Stadens tidigare näringslivsdirektör Renée Mohlkert, med uppdrag att arbeta för HH-förbindelsens förverkligande, hyser inga tvivel. Någonstans efter 2030 finns både HH-tunneln och Södertunneln där.
På tidningens fråga om det finns en plan B för Södertunneln svarar Renée Mohlkert helt enkelt: ”Nej.”
Men simsalabim, en Södertunnel kan inte trollas fram. Det är mest en visionär men naiv förhoppning.
Övertygelsen verkar total i Rådhuset om att HH-projektets järnvägsdel ska byggas. Så kan det förstås bli. Fast då måste Danmark få en regering som vill bygga ut tågtrafiken längs Kystbanen.
Om det inte blir så – om staden återigen blir blåst på en fast HH-förbindelse – måste Helsingborg ändå kunna utvecklas med fler bostäder, bättre tågförbindelser och klimatsmarta färjor.
Det är då det behövs en reservplan. Och förhoppningsvis har Helsingborgs styrande politiker en sådan, trots allt. Annars är det dags att skaffa en.
Från oppositionens sida kommer nu kritik mot brist på politisk styrning och brist på långsiktiga kalkyler när det gäller utbyggnaden av Oceanhamnen och H+. Den kritiken handlar om vad som byggs och till vilken kostnad, bland annat om att det inte blir några hyresrätter i Oceanhamnen.
Det skulle ha blivit en tågtunnel, det blir kanske bara en bredare cykelbro. Det skulle ha blivit 5 000 nya bostäder. I nuläget är det ovisst hur mycket av H+ som alls blir av.
Visioner är en sak. Men kommunpolitiker behöver ett fast grepp om verkligheten.
Gå till toppen