Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Margarinet Lätta utses till årets matbluff

Bordsmargarinet Lätta har utsetts till Årets matbluff av konsumentföreningen Äkta vara. Motiveringen är att produkten skyltar med rapsolja på förpackningen – men margarinet består till större del av den omdebatterade palmoljan.

Oljepalmens frukter som palmoljan utvinns från. Arkivbild.Bild: Roland Johansson/TT
Med en dryg majoritet av rösterna får Upfields bordsmargarin Lätta den föga smickrande utmärkelsen Årets matbluff. Förpackningen är prydd av rapsblommor, och i en informationsruta lyfter tillverkaren fram ingredienserna kärnmjölk och svensk rapsolja, samtidigt som innehållsförteckningen på baksidan berättar att margarinet innehåller mer palmolja än rapsolja.
"Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan", lyder en del av motiveringen.
Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson säger i ett pressmeddelande att han tror att det sticker desto mer i ögonen på folk när ett välkänt varumärke som Lätta bluffar om innehållet:
"Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter av olika skäl inte vill köpa palmolja. Därför undviker man in i det längsta att nämna detta."
Upfield skriver i en mejlkommentar till TT att man valde att fokusera på rapsoljan på förpackningen eftersom "Lätta innehåller nästan lika mycket rapsolja som palmolja – 18 procent respektive 21 procent. Anledningen till att vi valt att lyfta fram rapsen på förpackningen är att rapsoljan är den ingrediens som påverkar Lättas smak samt att våra konsumenter uppskattar att den är från Sverige".
"Vi är naturligtvis besvikna över utmärkelsen och tar den på stort allvar även om vi är lite förvånade", skriver Martina Flemström på Upfield.
Det finns inga planer på att ändra förpackningen, men är något som företaget får diskutera, tillägger hon.
På andra plats kommer dryckesjätten Coca Colas produkt Glacéau Smartwater, som Äkta vara inte tycker är smartare än vanligt vatten, och på tredje plats Oatly Havregurt naturell som inte innehåller en levande bakteriekultur till skillnad från yoghurt.
Fakta

Märkena som fick flest röster

Drygt 30 000 personer röstade på fem finalister som juryn valt ut av sammanlagt 120 nomineringar.

1. Lätta Original, 17 606 röster

2. Glacéau (Coca Cola) Smartwater, 5 338 röster

3. Oatly Havregurt naturell, 4 266 röster

4. Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice, 1 769 röster

5. Festis Guanabana pineapple, 1 701 röster

Källa: Äkta vara

Gå till toppen