Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

C och MP vill skynda på höghastighetstågen i Skåne

Centern och Miljöpartiet försöker nu få med sig fem andra partier på att tidigarelägga utbyggnaden av en ny höghastighetsbana mellan Lund och Hässleholm. Det kan skynda på hela satsningen.

Ett franskt TGV-tåg susar fram i de södra delarna av Frankrike. I mitten av 2030-talet kan liknande höghastighetståg köra på nya stambanor mellan Malmö, Göteborg och Stockholm.Bild: Claude Paris
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) bjuder snart in sju riksdagspartier till samtal om hur utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg ska gå till. Eneroths inbjudan kommer att bygga på det 73-punktsavtal som slutits mellan S, MP, C och L.
Det som är nytt är att även Liberalerna kommit med på tåget och numera står bakom utbyggnaden av nya stambanor mellan Malmö, Göteborg och Stockholm. Nytt är dessutom att de nya tågen bättre ska knyta samman "regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning".
Det innebär att städer som Helsingborg, Kristianstad, Kalmar och Halmstad ska kunna dra nytta av höghastighetstågen – trots att dessa orter inte ligger längs de nya stambanorna.
– Detta har inte uttryckts så tydligt tidigare, säger Anders Åkesson, Centerns ledande trafikpolitiker.
– Det är en del av legitimiteten i satsningen. En så här stor och kraftfull investering måste ge en nyttoeffekt över en stor yta, inte bara längs den linje där de nya stambanorna byggs, säger han.
Det är C och MP som varit drivande i arbetet med att ge Sverige nya snabbare tåg. Sedan L bytt åsikt är M och SD de enda riksdagspartier som tycker att höghastighetssatsningen blir onödigt dyr. De är skeptiska till att staten ska satsa uppemot 230 miljarder kronor på snabbare snabbtåg.
Både C och MP vill lyfta bort satsningen från Trafikverkets nationella plan och de årliga statsbudgetarna. De vill ge de nya banorna en toppfart på 320 km/h och vill därför gärna bygga allra först i Skåne, inte på andra håll i landet där Trafikverket talar om en maxfart på 250 km/h.
I så fall kan det bli byggstart i Skåne 2025-26, inte som planerat 2028-29.
För att projektet ska drivas med högsta möjliga hastighet vill C och MP ge det egen finansiering.
– Om vi i de kommande sjupartssamtalen når en uppgörelse om att lyfta bort höghastighetssatsningen från den nationella transportplanen banar det väg för att tidigarelägga de delsträckor som ligger i Skåne, säger Anders Åkesson.
Han får medhåll från lundapolitikern Emma Berginger, MP:s talesperson i trafikfrågor:
– Med en egen budget och en egen projektorganisation tränger höghastighetstågen inte undan andra angelägna trafikprojekt. Därför bör det ligga utanför den nationella planen, säger hon.
– Den här järnvägen behöver komma på plats så snart som möjligt. Inte minst i Skåne behöver den befintliga stambanan avlastas.
Både C och MP tror på en kombination av olika former av alternativ finansiering:
• Statliga lån. Höghastighetsbanorna kan lånefinansieras. Enligt C och MP är det inte fel att öka statens skuldsättning för framtidsinriktade investeringar.
• Öronmärkta trafikavgifter. Framtida brukare kan bekosta investeringarna enligt samma modell som för bygget av Öresundsbron.
• Gröna obligationer. Det går att få in byggkapital genom att statliga obligationer till företag och privatpersoner. S, MP, C och L vill låta Riksgälden göra ett första försök med gröna obligationer redan i år.
I dagsläget är det oklart vad Socialdemokraterna tycker. Hittills har infrastrukturministern avvisat alternativ finansiering med motiveringen att även en lånefinansiering belastar statsbudgeten.
Sedan i måndags är Tomas Eneroth minister på ett självständigt infrastrukturdepartement. Han kan därmed argumentera mer kraftfullt inför finansministern om att få snabba på nya höghastighetståg med nya finansieringsformer.
Gå till toppen