Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Etik är viktigare än rätt kod.”

Det finns mycket välvilja bakom introducerandet av obligatorisk programmering i grundskolan, men släpp det och lägg fokus på matematik, logik, kreativitet, kritiskt tänkande, etik, empati och filosofi, skriver Daniel Byström, partneransvarig på IT-företaget Suse.

En AI-robot gjord för att kommunicera med människor. AI-experter har mer nytta av att i grundskolan ha fått fokusera på matematik, logik och förmågan att förstå och bryta ner problem i mindre delar, än på programmering, skriver Daniel Byström.Bild: Michael Sohn
Alla grundskoleelever ska numera ha programmering på schemat. Tanken är att det ger en bas för att med hjälp av digital teknik lösa problem och omsätta idéer till verklighet. Vid sidan av programmering ska eleverna lära sig mer om det framväxande digitala samhället och hur det påverkar oss alla.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen