Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Omkörningsförbud för tunga lastbilar på E6 i rusningstrafik

Sträckan mellan Malmö och Helsingborg trafikeras av uppåt 50 000 fordon varje dygn. Andelen tung trafik är hög, ofta uppåt 20 procent. För att minska trafikstörningarna införs omkörningsförbud för tunga lastbilar i rusningstrafik.

Lastbilar Lastbil - omkörning på motorvägBild: Lasse Holmström
Nu är det klart. Trots protester från åkarna införs ett omkörningsförbud för tung trafik på E6 i rusningstrafik. Förbudet införs den 18 mars och gäller sträckan mellan Vellinge och Helsingborg mellan klockan 06 och 09 på morgonen samt 16 och 18 på kvällen.
Under de senaste femton åren har trafiken nära fördubblats på E6 mellan Malmö och Helsingborg. Trafikverket har föreslagit förändringen och hoppas att förbudet ska minska störningarna i trafiken.
När förslaget blev känt i slutet av förra året väckte det protester från åkeriföretagen. Förbundet Sveriges åkeriföretag ser förbudet som missriktat.
– Lastbilarna utför ett effektivt transportarbete på E6 genom Skåne. De försörjer handel, industri och sjukvård med material, varor och förnödenheter, sade Liane Ask, regionchef på Sveriges åkeriföretag till Hd och Sydsvenskan i december.
Läs också Sveriges åkare protesterar mot omkörningsförbud
Enligt Länsstyrelsen i Skåne, som utrett förslaget, är omkörningsförbud för tung trafik ett effektivt sätt att korta restiden för personbilar.
I dag finns fem olika förbud mot omkörning på E6 i Skåne för tunga lastbilar. Med den här förändringen blir regelverket mer enhetligt, skriver länsstyrelsen i ett pressmeddelande.
En bit av sträckan är undantagen omkörningsförbudet: de trefiliga backarna på E6 i höjd med Glumslöv.
Gå till toppen