Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Cykel eller moped – elsparkcykeln färdas i ett juridiskt gränsland

Rättsfall och praxis på området saknas, enligt kommunpolis Joakim Nyberg.

De svartgröna elektriska sparkcyklar som finns till uthyrning har en maxfart på 24 kilometer i timmen. Det intresserar polisen, eftersom en förare i den farten kan klassas som mopedist.
Läs också Nu har Lund fått hundra elsparkcyklar på gatorna
En elcykel får ha max 250 watt tillförd effekt och elmotorn får inte ge mer kraft när hastigheten når 25 kilometer i timmen.
De nya elsparkcyklarna går under cykelreglementet, men för elcyklar utan pedaler får topphastigheten vara max 20 kilometer i timmen. I annat fall klassas de som mopeder och då gäller andra regler.
– Vi kommer att betrakta 20 kilometeri timmen som fartgräns enligt lagen, säger Joakim Nyberg.
Om det går fortare än så får elsparken inte framföras på cykelväg. Den får inte heller framföras i onyktert tillstånd. Dessa gränser kommer möjligen att testas i Lund i takt med att elsparkcyklarna blir fler.
Än så länge är elsparken ett nytt fenomen och polisen har inte sett ett ökat antal olyckor eller fortkörningar.
– Vi har inte märkt av några problem än, men det gäller att trafikanterna visar hänsyn som överallt annars i trafiken, säger Joakim Nyberg.
Hundra nya elsparkcyklar påverkar redan trafikbilden i Lund. Fler kommer inom kort.
De svartgröna elsparkarna har en 18-årsgräns och det finns inga krav på hjälm. När det gäller belysning och ringklocka är kraven de samma som för en cykel. Trafikanten ska synas i mörkret.
Elsparkcyklar som parkeras på fel plats kan tas om hand av kommunen. De ska parkeras i cykelställ och reglerna är igen de samma som för cyklar.
Gå till toppen