Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nu är Sydsvenskans och Dagens industris näringslivssatsning igång

Sydsvenskan och Dagens industris gemensamma ekonomiredaktion i Skåne har rivstartat arbetet.

Pia Rehnquist, chefredaktör och ansvarig utgivare för Sydsvenskan, och Peter Fellman, chefredaktör för Dagens industri. Arkivbild.Bild: Jack Mikrut
Målet är att tillsammans bevaka och skildra näringslivet i regionen på nära håll via papperstidningen, digitalt och genom konferenser.
”Sparbanken Skåne ger jättarna en match på hemmaplan”, ”Kinabesök gav flygande start för Koenigsegg – köpte fyra bilar direkt”, ”Investerarnas tålamod tryter med Maersk”, ”Optimismen är bytt mot oro” och ”Sonys mobilförsäljning missar målet igen” är en handfull exempel på större artiklar från Sydsvenskans och Dagens industris gemensamma redaktion i Malmö de senaste dagarna.
För sedan en dryg vecka är ekonomiredaktionen igång. Syftet är att förena den lokala näringslivsjournalistiken i Sydsvenskan med Dagens industris ekonomijournalistik.
– Jag är så glad att vi fått detta på plats. Att vi samarbetar med Dagens industri och dessutom tillför resurser blir en tydlig förbättring för läsarna, säger Pia Rehnquist, chefredaktör och ansvarig utgivare för Sydsvenskan.
– Vi är väldigt glada över den här starka starten för samarbetet. Riktigt roligt att kombinera HD-Sydsvenskans och Dagens industris olika expertis för att bygga en ekonomiredaktion för regionen, säger Peter Fellman, chefredaktör för Dagens industri.
Redaktionen som har sin bas i Skåne består i dag av reportrarna Albert Capuder, Mikaela Hedberg, Thomas Frostberg, Ola Nilsson, Lennart Kolmodin och Pontus Herin. Även Dagens industris mångårige medarbetare Björn Solfors i Kristianstad bidrar till den ökade näringslivsbevakningen i regionen.
Sydsvenskans läsare hittar artiklarna från samarbetet på sydsvenskan.se/naringsliv och kan också anmäla sig för ett dagligt nyhetsbrev och ett sammanfattande dito varje torsdag.
– Det känns verkligen roligt att kunna göra en sådan här satsning på ekonomijournalistik i regionen och genom våra starka varumärken nå ut med journalistiken både lokalt och nationellt, säger Peter Felllman, chefredaktör på Dagens industri.
En annan viktig del av Sydsvenskans och Dagens industris gemensamma satsning är konferenser riktade mot näringslivet i Skåneregionen.
– Tillsammans med Sydsvenskans starka lokala närvaro och Dagens industris stora kunskap om att arrangera konferenser räknar vi med att kunna skapa en rad mycket intressanta mötesplatser för näringslivet i Skåne de kommande åren, säger Pia Rehnquist.
Redaktionen på Näringsliv når du via naringsliv@sydsvenskan.se
Gå till toppen