Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Brakförlust för Norwegian – driftproblem tynger i fjärde kvartalet

Det norska lågprisflygbolaget Norwegian rapporterar ett ebitda-resultat på minus 3.096 miljoner kronor för fjärde kvartalet för 2018.

Norwegian och koncernchef Bjørn Kjos har haft ett tungt år.Bild: Junge, Heiko/ NTB scanpix / TT
Enligt bolaget har resultatet påverkats av motorproblem, ökade bränslesäkringskostnader och en växande konkurrens på marknaden.
Exklusive engångskostnader landade ebitda-resultatet på minus 1.290 miljoner norska kronor.
Intäkterna i det fjärde kvartalet uppgick till 9.658 miljoner norska kronor, vilket innebär en ökning med 23 procent jämfört med motsvarande kvartal året innan.
I slutet av januari meddelade bolaget att man avser genomföra en nyemission på 3 miljarder norska kronor och att fokus flyttar från tillväxt till lönsamhet. Aktien rasade 26 procent på nyheten vid Oslobörsens öppning på nyheten.
Bolaget meddelade även att en konsekvens av det flyttade fokuset för att öka bolagets ”finansiella flexibilitet” innebär att man drar ned på investeringar, vilket inkluderar en uppskjutning av planerade leveranser av flygplan. Bolaget överväger också att sälja flygplan och avskilja delar av flygplansflottan i ett nytt bolag.
I samband med nyemissionen presenterade bolaget preliminära siffror för helåret och flaggade för den kraftiga förlusten.
I bokslutet guidar Norwegian för en produktionstillväxt om 9 procent för det kommande året. Med ett bränslepris om 613 dollar per ton och med en valutakurs USD/NOK om 8,18 siktar Norwegian på en enhetskostnad på 0:4075-0:4125 för 2019.
– Vi har tagit en rad initiativ för att förbättra lönsamheten genom att sänka kostnaderna och öka lönsamheten framåt, säger Norwegians vd Bjørn Kjos i bokslutskommunikén.
– När vi går in i 2019 går vi in i en period med långsammare tillväxt och färre investeringar, medan vi hela tiden tittar efter nya och smartare sätt för att öka effektiviteten och erbjuda nya produkter och tjänster för att attrahera nya kunder.
På onsdagen meddelade Norwegian att leveransen av 16 beställda flygplan senareläggs som en del i besparingsprogrammet.
Samtidigt ökade bolagets passagerarsiffror i januari med 18 procent i januari jämfört med motsvarande period året innan. Kabinfaktor kom in sämre än branschanalytikernas väntat för januari, enligt Reuters. Intäkten per passagerarkilometer var dock bättre än väntat.
Kabinfaktorn landade på 76,1 procent mot väntade 79,1 och ner från 82 procent för samma period 2018 medan intäkten per passagerarkilometer växte till 0,35 norska kronor mot 0,32 kronor för ett år sedan och 0,02 kronor bättre än analytikerestimaten.
Läs också Norwegian kapar rutter och baser
Läs också Norwegian inleder 2019 med stort sparprogram
Läs också Norwegian dyker på börsen efter fler tomma säten
Läs också Norwegian bommar förväntningarna
Gå till toppen