Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsarbrev: Björklund, tåg, skattereform och Barsebäck.

Låg flaggstång, L.
Jan Björklunds (L) besked att inte ställa upp för omval lämnas i en situation där Liberalerna starkt medverkat till att döda alliansen för överskådlig tid, där L starkt medverkat till att den regering man gick till val på att få avsatt - och avsatte - kom tillbaka, där L försatt sig i en situation där partiet vid statsministeromröstningen hellre röstat på en död bäver än att riskera extra val, där det inom L uppstått en djup spricka i valet mellan Stefan Löfvén (S) och Ulf Kristersson (M) som statsminister, en spricka som riskerar att få långvariga konsekvenser, där L djupdyker till 2,7 procent i senaste opinionsundersökning och således inte skulle klara riksdagsspärren - samtidigt som "ytterkantspartierna" som L velat hålla utanför all makt stiger markant.
När huvudledaren (7/2) påstår att Björklund lämnar med den liberala flaggan i topp, måste det betyda att flaggan sitter på en mycket låg flaggstång.
Michael Hallenheim
Skåne behöver mer el
Skåne står inför en hotande elkris skriver Louise Eklund (L) och Tina Acketoft (L) på Aktuella frågor (1/2) och hänvisar till larmrapporter från Svenska Kraftnät och Eon. Det är glädjande att energipolitiken äntligen blir föremål för debatt hos riks- och regionpolitiker, synd bara att det kommer sent. Svenska Kraftnät har i flera år varnat för att den politik som ensidigt gynnar utbyggnad av vindkraft och missgynnar annan elproduktion kommer att leda till effektbrist inte bara i Skåne utan i hela landet. Visst får vi överskott av el, men bara när det blåser. Det verkar som om politikerna bakom energiöverenskommelserna inte förstår skillnaden mellan effekt och energi. Det är inte brist på ledningskapacitet från norra Sverige som är grundorsaken till Skånes situation, utan beslut som tvingar fram förtida nerläggningar av fungerande kärnkraftverk. Barsebäck kan inte återstartas, men en åtgärd som är fullt möjlig och ligger inom regionens självpåtagna roll som elproducent vore att köpa Unipers gaskraftverk i Malmö som nyligen tvingades lägga ner.
Einar Fjellman
Lägg pengarna på väg, inte snabbtåg
Huvudledaren "Låna för tåg. De som åker kan betala" (28/1) pläderar för höghastighetståg i Sverige. I Tyskland har det byggts en höghastighetslinje mellan Berlin och München, men den fungerar inte. Sverige har 10 miljoner invånare och mycket långa avstånd mellan de största städerna. Det finns inte en chans i världen att höghastighetstågen skall bära sig ekonomiskt; om det inte fungerar i Tyskland med 80 miljoner innevånare och korta avstånd kan det omöjligt fungera i ett glesbefolkat land som Sverige. Lägg 300 miljarder på befintlig järnväg och landsväg, exempelvis E6. Vi får kanske inte tåg som går i 320 km, men slipper förseningar och olyckor.
Birgitta Hernestam
Skattereform för ökad jämlikhet
Inte bara klimat- utan även välfärdspolitiken och dess fördelning är i skriande behov av en Greta Thunberg. De senaste decenniernas gigantiska ekonomiska omfördelning från fattiga till rika borde framkalla om inte panik, så åtminstone starka samvetsförebråelser hos stora delar av befolkningen.
Sverige är ett skatteparadis för förmögna, konstaterar en av våra främsta experter på skatteplanering, juridikprofessorn Göran Grosskopf. Enbart för att kunna upprätthålla en välfärd på nuvarande nivå krävs enligt flera av varandra oberoende källor – SKL, KI och forskare – stora skattehöjningar. Och för att inte tära ytterligare på en redan hårt anfrätt samhällssolidaritet måste dessa tas ut av vår tids skattefrälse, i huvudsak på kapitalinkomster. I punkt 4 i avtalet mellan S, MP, C och L står att ”en omfattande skattereform genomförs". Den ska bland annat ”utjämna dagens växande ekonomiska klyftor … och öka finanssektorns skatteandel". Hur detta ska gå till i praktiken återstår att se, men under alla omständigheter är det hög tid för fördelningsfrågornas återkomst i svensk politik.
Bengt Silfverstrand
Gå till toppen