Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Dyrare biljetter och stadskort - men beslut om indragna bussturer skjuts upp

Beslutet att dra in bussturer skjuts på framtiden, efter proteststormen från skånska kommunpolitiker. Men Skånetrafiken höjer priset på månadskort i städer, minskar på tågunderhåll och tar in 37 miljoner på ökade biljettpriser.

Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne skulle på torsdagen besluta om Skånetrafikens budget. Där fanns det starkt kritiserade förslaget om att dra in turer på 61 busslinjer över hela Skåne.
SD var på väg att backa, och liera sig med oppositionen. Det slutade med att bara beslutet om bussneddragningarna bordlades.
Men kravet att spara sex miljoner kronor på trafiken ligger kvar, och tas upp igen 29 mars.
– Vårt uppdrag är att få en budget i balans. Men vi har tagit till oss av kritiken om att det inte funnits tid till dialog, det finns det nu, säger Carina Zachau )M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.
– Om kommunerna har andra förslag på hur vi kan spara, så ska vi lyssna. Eller om de vill medfinansiera någon tur där de tror trafiken kan öka.
Förslaget att dra in bussturer på 61 olika linjer från augusti skulle sparar sex miljoner kronor.Bild: Erika Berglund
Andreas Schönström (S), andre vice ordförande i nämnden, ser detta som en undanmanöver.
– Det innebär bara att man skjuter över kostnaderna till kommunerna, säger han.
– Vi tycker det är fel sätt att gå tillväga. Jag hade velat se mer offensiva satsningar för att rädda kvar trafik i östra Skåne, på att öka antalet resenärer i orter där vi idag har en svag beläggning.
MP, S och V ville återremittera hela internbudgeten, för att se om det gick att rädda nedläggningshotade bussturer.
Kami Petersen (MP) är besviken på att sparkravet ligger kvar .
– Det kommer att bli väldigt tråkiga diskussioner i Skåne, där olika kommuners behov ställs mot varandra, säger han.
Skånetrafiken var i årets budget tvungna att hitta besparingar på 55 miljoner kronor. Även om Region Skåne skjutit till mer pengar, så har kostnaderna ökat för nya trafikavtal, ersättningsbussar och den egna beställningscentralen för färdtjänst. Höjningen av biljettpriser motsvarande 37 miljoner kronor och ett förväntat ökat resande räcker inte för balans i budgeten.
Här är några av sparåtgärderna:
• Minskad administration och konsultkostnader, 30 miljoner kronor.
• ”Ambitionen avseende tågunderhåll sänks”
• Kundcentret vid Triangeln i Malmö stängs.
• Priset för ett månadskort på stadsbuss i ”liten stadszon” bli detsamma som i Malmö, Lund och Helsingborg. En höjning från 450 kronor till 550 kronor i exempelvis Ängelholm, Landskrona, Trelleborg, Ystad, Kristianstad och Hässleholm.
Det mest omstridda sparförslaget var att dra ner på glest använda bussturer, både i stadstrafik och på landsbygden. Det skulle spara 6 miljoner kronor från augusti år, och 19 miljoner på ett helt år.
När förslaget blev känt, rasade kommunpolitiker över hela Skåne. Även borgerliga politiker var upprörda både över bristande dialog, och hur neddragningarna skulle drabba byar och stadsdelar.
Andreas Schönström (S) ser stora framtida problem för Skånetrafiken, som nästa år måste spara ännu mer för att klara stora investeringar i trafiken i västra Skåne. Risken är då att östra Skåne missgynnas ännu mer, anser han.
Åren 2020-21 har det nya alliansstyret i Region Skåne inte tänkt öka Skånetrafikens bidrag alls. Även förvaltningschefen Linus Eriksson är orolig för vad som krävs för att klara budgeten de kommande åren.
Läs också Skånskt uppror mot indragna bussturer - Eslöv, Lund och Sjöbo vill stoppa beslut
Gå till toppen