Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Christine Antaya: Vad konsten kan ge vetenskapen

Christine Antaya ser hur naturvetenskap och humaniora närmar sig varandra i tider av ekologisk kris, vilket inte minst märks i konsten.

Ur Nils Ekmans och Muyeong Kims utställning ”DNA, L, IM NO, ILL TILL, DAER T” på Galleri CC.Bild: Raffaele Piano
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
När den Londonbaserade konstnären Susan Hiller dog i slutet av januari, 78 år gammal, sa hennes son till BBC att modern genom karriären hade irriterat sig på att konstkritiker jämt skulle nämna hennes bakgrund som forskare. Alltid tycktes de få med i en bisats att hon faktiskt hade påbörjat en avhandling i antropologi innan hon valde att satsa på konsten. Hiller tolkade detta som att vetenskapen togs upp för att ge konsten legitimitet, som om verken inte kunde stå på egna ben.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen