Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Ny vintagemarknad intar Mitt Möllan i vår

Mängder av gamla klänningar, skjortor och accessoarer flyttar in på Mitt Möllan i slutet av april. Med den nya marknaden Déjà vu vill Maria Pihlblad få fler Malmöbor att förälska sig i vintage.

Vintage står i fokus för ny marknad på Mitt Möllan. Arkivbild.Bild: Ingemar D Kristiansen
God kvalitet, nostalgi, hållbarhet eller ren och skär fåfänga – det finns många anledningar att handla vintage, enligt Maria Pihlblad.
Hon är kläddesigner och driver det egna märket Déjà vu. Fram till 2017 drev hon butiken Flique i Underjorden vid Davidshallstorg och hon har tidigare arrangerat evenemang som Hattparaden på gågatan och Malmös vintagemässa.
Läs också För dem är det gamla tryggt, snyggt – och modernt
Nu är hon, tillsammans med operasångerskan och vintagefantasten Suzanne Flink, en av kvinnorna bakom den nya marknaden som intar Mitt Möllan den 27 och 28 april. Marknaden fokuserar på vintage från 1920 fram till 1979.
– Mycket har förändrat sedan ”Mad Men”-vågen 2010. Det är en sorts vintage 2.0 där en ny våg av människor intresserar sig för vintagekläder och second hand från 80- 90- och till och med 00-talet. Det är en grupp som inte bara är nostalgiker utan har ett tungt miljösamvete och intresse för återbruk. Vi ser ett uppsving för vintage igen och det är jätteroligt, säger Maria Pihlblad.
Maria Pihlblad är en av kvinnorna bakom Déjà vu vintagemarknad.Bild: Rebecka Ryberg Skött
Det kommer att finnas mellan 40 och 50 utställare på Déjà vu vintagemarknad, både privatsäljare och företag.
– Jag vill att alla ska känna sig hemma i utbudet och underhållningen – både Möllanfolket och de som klär sig i 40-tal varje dag, säger Maria Pihlblad.
Utöver försäljningen av kläder blir det en mängd mindre evenemang under marknaden. Bland annat vill Maria Pihlblad satsa på musik, eyelinerskola, kurs i hur man lagar trasiga plagg och hjälp att datera äldre klädesplagg.
– Jag vill skapa ett evenemang som är personligt och inbjudande så att folk känner sig inspirerade att köpa mer vintage och second hand och förlänga livet på sina kläder – även efter marknaden, säger hon.
Gå till toppen