Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kolumnen

Ingrid Runsten: ”Tar Greater Copenhagen slut i Höganäs?”

Bild: Lasse Svensson
Samma dag som Region Skåne diskuterade att dra in bussturer åkte jag buss från Höganäs till Helsingborg. Det går snabbt och smidigt längs väg 111 och det här är inte en av de linjer som hotas. Men lite längre ut i Höganäs kommun, till och från Jonstorp, funderar kollektivtrafiknämnden på att glesa ut trafiken tidiga morgnar och vardagskvällar, liksom på andra håll i Skåne, strax bortom de större städerna.
Nu fattades inget beslut i förra veckan. Efter stora protester från kommunpolitiker blev det bordläggning, men besparingskraven ligger kvar.
De senaste veckorna har det kommit flera andra transportnyheter som rör Skåne. Höghastighetstågen har kommit lite närmare förverkligande i och med den politiska överenskommelsen mellan S, MP, C och L. De ska inte bara knyta samman Malmö och Göteborg med Stockholm, utan ambitionen är att även städer som Helsingborg ska kunna dra nytta av de snabba tågen till Stockholm.
Med en tunnel under Fehmarn Bält beräknas det ta tre timmar från Malmö till Hamburg med tåg. Sedan drygt en vecka tillbaka finns ett tyskt godkännande till att bygga tunneln. Om tio år kan den vara klar och öka kapaciteten både för person- och godståg.
Allt detta får SJ att applådera och tro på Greater Copenhagen som ”Skandinaviens nya mittpunkt”:
”Ett trafikmässigt hjärta varifrån vi kan pumpa ut trafik i olika riktningar – mot Göteborg, mot Stockholm, mot Århus, mot Hamburg – på samma sätt som tågtrafiken idag pumpas ut från Stockholm", säger SJ:s presschef Jonas Nilsson.
SJ vill bland annat köra tätare turer på sträckan Stockholm-Malmö-Köpenhamn och sträckan Göteborg-Malmö och vidare till Köpenhamn. Det senare kommer att gå lättare när hela Västkustbanan har dubbelspår. Men en liten bit enkelspår kommer att finnas kvar länge ännu genom Pålsjö skog och norra Helsingborg. Den så kallade Tågaborgstunneln är lågt prioriterad i de statliga infrastrukturplanerna och kan börja byggas tidigast om tio år.
Det är inte det enda stället där det behövs fler tågspår i Skåne. Men trots allt stök och alla förseningar vill folk åka tåg och buss. Förra året ökade resandet med den skånska kollektivtrafiken med 1 procent.
Inte så mycket, kanske, men det skedde för nittonde året i rad.
De tåliga resenärerna berörs nästa år av högre biljettpriser och minskat tågunderhåll när Skånetrafiken måste spara. Och kanske indragna bussturer. Om det sistnämnda säger Ulf Molin (C), kommunalråd i Höganäs, till Helsingborgs Dagblad (8/2):
”Jag förstår inte hur man tänker på Skånetrafiken. Vi vill öka möjligheterna att resa miljövänligt och kollektivt – inte begränsa.”
Helt rätt. Region Skånes ambition måste vara att detta ska gälla i hela Skåne, inte bara i en tättbebyggd och välputsad skånsk ”framsida”, en remsa längs kusten som identifierar sig som en del av Öresundsregionen.
Eller tar Greater Copenhagen kanske slut i Höganäs? Det är lätt att dra iväg med stora visioner – och lämna de bortprioriterade enkelspåren och de bortglömda byarna bakom sig.
Gå till toppen