Annons

Annons

Annons

Annons

Fyra spår mellan Lund och Malmö

Det nya fyrspåret blir Sveriges längsta dike

Här i Hjärup förbereds Sveriges längsta dike, mer än fem kilometer långt och fyra-sex meter djupt. Diket ger plats för ny fyrspårig järnväg som ska ersätta Sveriges tätast trafikerade dubbelspår.

– Än så länge lägger vi inga spår. Vi förbereder spårläggning med markarbeten och brobyggen, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare på Trafikverket.

Text: 

Ett pågatåg susar förbi en av arbetsplatserna längs stambanan. I höst flyttar tågen över till en ny banvall höger om nuvarande spår. I september 2024 flyttar de tillbaka till nuvarande läge –och två nya dubbelspår till vänster därom.

Bild: Bengt Arvidson

Annons

Sedan drygt ett år pågår omfattande bro- och schaktningsarbeten på ett 15-tal platser längs järnvägen mellan Malmö och Lund. Den som regelbundet åker tåg längs sträckan har sett hur det successivt vuxit fram en bred arbetsväg parallellt med nuvarande dubbelspår – från bebyggelsen i Arlöv i söder till åkermarkerna vid Flackarp i norr.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.

Annons

Annons

Till toppen av sidan