Annons

Annons

Fyra spår mellan Lund och Malmö

Det nya fyrspåret blir Sveriges längsta dike

Här i Hjärup förbereds Sveriges längsta dike, mer än fem kilometer långt och fyra-sex meter djupt. Diket ger plats för ny fyrspårig järnväg som ska ersätta Sveriges tätast trafikerade dubbelspår.

– Än så länge lägger vi inga spår. Vi förbereder spårläggning med markarbeten och brobyggen, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare på Trafikverket.

Ett pågatåg susar förbi en av arbetsplatserna längs stambanan. I höst flyttar tågen över till en ny banvall höger om nuvarande spår. I september 2024 flyttar de tillbaka till nuvarande läge –och två nya dubbelspår till vänster därom.

Bild: Bengt Arvidson

Annons

Sedan drygt ett år pågår omfattande bro- och schaktningsarbeten på ett 15-tal platser längs järnvägen mellan Malmö och Lund. Den som regelbundet åker tåg längs sträckan har sett hur det successivt vuxit fram en bred arbetsväg parallellt med nuvarande dubbelspår – från bebyggelsen i Arlöv i söder till åkermarkerna vid Flackarp i norr.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy