Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Det nya fyrspåret blir Sveriges längsta dike

Här i Hjärup förbereds Sveriges längsta dike, mer än fem kilometer långt och fyra-sex meter djupt. Diket ger plats för ny fyrspårig järnväg som ska ersätta Sveriges tätast trafikerade dubbelspår.
– Än så länge lägger vi inga spår. Vi förbereder spårläggning med markarbeten och brobyggen, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare på Trafikverket.

Ett pågatåg susar förbi en av arbetsplatserna längs stambanan. I höst flyttar tågen över till en ny banvall höger om nuvarande spår. I september 2024 flyttar de tillbaka till nuvarande läge –och två nya dubbelspår till vänster därom.Bild: Bengt Arvidson
Sedan drygt ett år pågår omfattande bro- och schaktningsarbeten på ett 15-tal platser längs järnvägen mellan Malmö och Lund. Den som regelbundet åker tåg längs sträckan har sett hur det successivt vuxit fram en bred arbetsväg parallellt med nuvarande dubbelspår – från bebyggelsen i Arlöv i söder till åkermarkerna vid Flackarp i norr.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen