Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Det nya fyrspåret blir Sveriges längsta dike

Här i Hjärup förbereds Sveriges längsta dike, mer än fem kilometer långt och fyra-sex meter djupt. Diket ger plats för ny fyrspårig järnväg som ska ersätta Sveriges tätast trafikerade dubbelspår.
– Än så länge lägger vi inga spår. Vi förbereder spårläggning med markarbeten och brobyggen, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare på Trafikverket.

Ett pågatåg susar förbi en av arbetsplatserna längs stambanan. I höst flyttar tågen över till en ny banvall höger om nuvarande spår. I september 2024 flyttar de tillbaka till nuvarande läge –och två nya dubbelspår till vänster därom.Bild: Bengt Arvidson
Sedan drygt ett år pågår omfattande bro- och schaktningsarbeten på ett 15-tal platser längs järnvägen mellan Malmö och Lund. Den som regelbundet åker tåg längs sträckan har sett hur det successivt vuxit fram en bred arbetsväg parallellt med nuvarande dubbelspår – från bebyggelsen i Arlöv i söder till åkermarkerna vid Flackarp i norr.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen