Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

EU enas efter långkörare om lastbilsutsläpp

Positivt men utmanande. Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden välkomnar EU:s beslut om att utsläpp från tunga fordon ska minska med 30 procent. Notan för omställningen till de snålare utsläppsmålen kommer slutligen att landa på konsumenternas bord, varnar en expert.

EU-parlamentet har fattat beslut om utsläppskrav för lastbilar och andra tunga fordon. Arkivbild.Bild: Andreas Hillergren/TT
Efter tuffa förhandlingar mellan branschen och politikerna har EU:s lagstiftare för första gången enats om vilka utsläppskrav som ska gälla för tunga fordon. Enligt beslutet ska koldioxidutsläpp från bussar och lastbilar minska med 15 procent till år 2025 och 30 procent till år 2030, jämfört med 2019 års nivåer, vilket var i linje med vad den svenska fordonsindustrin förespråkat.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen