Annons

Annons

Annons

Annons

krönikaSverige

Pia Rehnquist
Efterlängtat beslut om digitalmoms stärker journalistiken

Du som läser den här texten i papperstidningen betalar sex procents moms på din vara, vår tidning. Du som är digital prenumerant betalar än så länge 25 procents moms.

Den oförklarliga skillnaden verkar nu bli historia. Äntligen.

Text: 

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Pia Rehnquist är ansvarig utgivare för Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan. Hon är också Sydsvenskans chefredaktör.

Bild: Albin Brönmark

Annons

På torsdagen fattade regeringen ett efterlängtat beslut om att sänka momsen på digitala publikationer. För en hårt pressad bransch kommer detta att göra stor skillnad ekonomiskt. Nu kommer vi att stå starkare i arbetet med att granska, skildra och analysera. Eller som Jeanette Gustafsdotter, vd på branschorganisationen TU, formulerar det: ”Sänkt digitalmoms betyder att möjligheterna för att bedriva aktiv journalistik i hela landet ökar. Och det gör nyhetskonsumenterna och vår gemensamma demokrati till det här beslutets verkliga vinnare.”

Den digitala omställningen är krävande och dyr. Små tidningar har mycket svårt att klara sig och senast häromveckan blev det känt att vi på Bonnier News köper krisande Mittmedia.

Annons

Annons

Väldigt förenklat kan man säga att ju större andel av branschens intäkter som kan gå till vår egen verksamhet, desto bättre. Att få behålla nästan hela hundralappen* i månaden som en digital prenumeration ger oss, istället för att behöva betala 25 kronor till staten är ett sätt att öka möjligheten för långsiktig överlevnad.

Regeringens beslut, som stöds även av centern och liberalerna, är dessutom en viktig signal om att vår verksamhet är viktig. För ett antal år sedan var detta en självklarhet men numera finns det många, både utomlands och i Sverige, som koketterar med allmän och svepande kritik mot hela journalistikens väsen.

Varför är det olika momssatser än idag? Ja, som ledamot i TU:s styrelse är detta en fråga som sysselsatt mig länge. Den förra regeringen, med dåvarande kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) i spetsen, var tidigt tydlig med att momsen skulle sänkas. Men för att detta skulle bli möjligt krävdes ett beslut i EU. Det beslutet drog minst sagt ut på tiden trots ett hårt arbete både från svenska politiker och svenska medieföretag i intresseföreningen TU. Men så till slut, 2 oktober förra året, kom beslutet som innebär att de EU-länder som vill harmonisera momssatserna på digitala tidningar och böcker med deras tryckta motsvarigheter kan göra det. Problemet då var ju bara att Sverige saknade en regering och att vi i branschen inte riktigt kunde andas ut kring momsfrågan. Men till slut fick vi som bekant både regering och en ny kulturminister, också hon från miljöpartiet.

Annons

Annons

Kulturminister Amanda Lind (MP) är nöjd med beslutet att sänka digitalmomsen.

Bild: Janerik Henriksson/TT

Nytillträdda kulturministern Amanda Lind (MP) säger såhär till branschtidningen Medievärlden apropå torsdagens beslut:

”Nu får vi till en rimlig ordning. Det har varit helt orimligt att samma produkt beskattas på två olika sätt beroende på om den varit i digital- eller pappersform.”

Enligt regeringen kommer beslutet som ska bli verklighet 1 juli att kosta ungefär 400 miljoner kronor. Det innebär att lika mycket pengar kan stanna i branschen och omsättas i viktig journalistik. Ett glädjebesked, som sagt!

* En digital prenumeration på Sydsvenskan eller HD kostar mer exakt 99 kronor i månaden efter en gratis provmånad. Välkommen att testa!

Annons

Annons

Till toppen av sidan